zaterdag, juni 16, 2007

dakmortel en Lijnolie

Alchemist tipte het volgende materiaal , als middel
om nokvorsten op het dak te pleppen, en andere
kleine reparaties te doen, maar ik schrok heel erg
van de prijs, 70 Euro per pakje voor 3 metertjes nokvorst.


FLEXIM is ein verarbeitungsfertiger, sturmfester Dachmörtel, der elastisch bleibt.
Ein wichtiger Bestandteil ist das Naturprodukt Leinsamen (Leinölkitt)

Wie schetste mijn verbazing toen ik las, wat een belangrijk
bestanddeel is : Leinölkitt, (lijnolie en talk) stopverf dus.

ik dacht, dat moet toch zelf te maken zijn ?

benodigdheden :

- een paar liter gekookte lijnolie (Schilder) 7 euro
- een paar kilo talkpoeder (Drogist) 6 euro
- een kilo grafietpoeder (silex) 3 euro
- 2 kilo portlander 1 euro
- grote zak piepschuimbolletjes (oude zitzak)
- cementkuip en een stamper
_____________________

kom op, wie helpt me verder
wat heb ik nog meer nodig
om de mortel lekker te
laten pleppen ?

eddy

69 Comments:

At 17/6/07 00:36, Anonymous Anoniem...

om alles niet alleen aan je vingers maar ook aan de dakpan te laten kleven
mis ik nog een flinke portie eiwitpoeder of nog beter ouderwetst beendermeel

P.S. lijnolie en beendermeel: in vroeger dagen goten ze daar ook de mummies mee vol die borstkassen zakten nooit meer in !

 
At 17/6/07 01:51, Anonymous Anoniem...

hoe kom je bij de portlander?
portlander is geen kalk..
dank overigens voor dit onderwerp..

lijnolie heeft een sterk bindend/klevend vermogen ..
als je portlander toevoegt moet je ook water toevoegen.. olie en water gaan niet samen..
ik twijvel dus aan portlander.. maar wat weet ik ?

 
At 17/6/07 02:02, Anonymous Anoniem...

en ik mis de bitumen? :) wat zijn het ?

ik heb wel zin in een experimentje :)

hmm onderwerpje naar m'n hart..

 
At 17/6/07 15:32, Anonymous Anoniem...

9 jaar geleden koste het spul (3meter) 45 gulden!!!!
dus ik denk dat ze er ook nog eens goud aan toe gevoegd hebben.

 
At 17/6/07 20:38, Anonymous Anoniem...

nee ik zeg toch, lijnolie
dat gouden goedje ergens
bij in stoppen en de uitvinders
denken meteen dat ze de
hoofdprijs mogen vragen,

dat zie je ook bij allerlei
auto antiroest formules
RX-huppeldepup etc........

 
At 17/6/07 22:35, Anonymous Anoniem...

Bronvermelding :

"Vlekken van lijnolie haalt u weg met warm sodawater"



http://www.dachdecker.com/flexim-dachmortel

http://www.beneluxbitume.org/infoBitume18.asp?Lang=NL&Cat=02

http://216.239.59.104/search?q=cache:AwCfmZsOh0sJ:www.kosteninformatie.nl/artimg/a20061411212258.PDF+bitumen+poeder&hl=nl&ct=clnk&cd=7&gl=nl

http://vbwasfalt.nl/cms/Media/2000-3-04.pdf

 
At 17/6/07 23:06, Anonymous Anoniem...

bronvermelding 2

ik was op zoek naar rubber-granulaat
dat gebruikt wordt op hockeyvelden om
tussen het kunstgras te strooien, en
ik ontdekte dat dit spul maximaal 1 euro per kilo mag gaan kosten,
op een stoere website :

http://berenateliertierlantijntje.nl/benodigdheden-vulling.htm

 
At 17/6/07 23:25, Anonymous Anoniem...

plep schijnt ook aardig goed spul te zijn ,en mag zeker niet ontbreken in het recept!

 
At 18/6/07 01:07, Anonymous Anoniem...

granulaat is veels te grof..veels te weing hecht-oppervlak denk ik ..ik denk eerder aan fijn rubber poeder zoals ik vanmiddag al zei..ps nog bedankt voor de inspanningen TH, volgende keer bij jouw..

.. beregoeie site trouwens

heftig.. :)
tot later!

 
At 18/6/07 12:50, Anonymous Anoniem...

Rubber granulaat in de blender gooien?

 
At 18/6/07 19:06, Anonymous Anoniem...

ja autobanden in de blender, knap ie helemoal van op

 
At 19/6/07 11:55, Anonymous Anoniem...

A'j lijnolie kunt spuiten met een trompetmondstuk kunnen autobanden met gemak in de blender, Altiedwattedrammen-man :-)

 
At 22/6/07 20:05, Anonymous Anoniem...

die dingen zijn gevulcaniseerd ..dus daar hej niet veel meer aan gok ik ..

 
At 23/6/07 00:57, Anonymous Anoniem...

Ik had t ook niet over autobanden! daar begon ikweetallesbeter-man over...Duh...pruts dr toch gewoon kalk, stro en karnemelk tussen...

 
At 23/6/07 01:00, Anonymous Anoniem...

Of stront van een hooglander...Dat plept ook...

 
At 23/6/07 01:18, Anonymous Anoniem...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Pek-druppel_experiment

 
At 23/6/07 01:44, Anonymous Anoniem...

houden we het op :
- gekookte lijnolie
- talk en krijt
- piepschuimbolletjes
- bitumenproduct uit de knijpfles
- grote kuip en stamper

-(ik blijf er autobandenschilfers in willen stoppen, waarom weet ik niet....)

ik ga maar eens een testje doen met oudebinnenbandknipselsliertjes en lijnolie

* hoe was Barcelona Alch ?

 
At 23/6/07 08:47, Anonymous Anoniem...

http://www.isobouw.nl/?contentid=264
goeiemorugge..
ik zie hier dat eps een hekel heeft aan teeroliën.. en dat ze een stadje willen laten drijven op eps (geëxpandeerd polystyreen)

verder heb ik gelezen dat de mortel zacht moet blijven.. anders kunnen de pannen en nok niet bewegen/uitzetten..olie en krijt wordt echt stevig .. maar goed, beton specie ook .. en dat wordt ook nog veel gebruikt.. met een smeuig schepje rood zand..(alleen bij droog weer ..tegen het uitlekken..) eps wordt ook gemaakt van olie.. nou .. ik zou het echt niet weten..tis het proberen waard wat mij betrefd, kijken wat het doet.. zelf denk ik dat dikke stroop teer en een beetje lijnolie al genoeg zou kunnen zijn als de eps niet oplost..

 
At 23/6/07 08:58, Anonymous Anoniem...

Barcelona was een onvergetelijk reisje, veel gezien en bekeken in de gauwigheid..
rode en blauwe en groen buslijn gedaan..lekker gegeten..

leuke stad onderin de stegen, smalle ouwe stegen..

smoezelige stad , meurende stad..
zie 05

appartement tip , kunstenaars atteliertje op 4 hoog (60 treden)
aan de Carrer de joaquin costa (straat) nr 32 ..

schoon,betaalbaar, alles voorhanden , wasmachine , ventilator, airco, koelkast, dvd, en een wazige tv.. e.d leuke omgeving daar , (de ouwe stad..)
////+34 609639833 Claudia Hercé///

tis wel een rumoerig stadje..dat wel ..phoeh.. ik wil maar niet wakker worden..

 
At 23/6/07 22:18, Anonymous Anoniem...

b.o.topic..

ik heb net een blikje bitumeuze daklijm verdunt met lijnolie..

dat gaat dus prima.. vermoedelijk
zou het mooi zijn ales we bitumen poeder of iets van die richting hadden..zouden wegenmakers met poeder-spul werken..? vervolgens dat poeder taai maken met lijnolie en een beetje terpetijn vermoed ik..nu nog zien hoe je een homogeen geheel krijgt met die eps en of dat smelt..?

ik zal maandag zien of ik een loslippige bestratingsexpert kan vinden ..

maar goed ..leem, klei, cement, kalk/talk..,lijnolie,kippestront.. nog steeds welkom in
grootverpakking..

 
At 23/6/07 22:26, Anonymous Anoniem...

oh ik zie dat je bitumenpoeder al had gelinkt.. hmm

vanwaar dan toch de voorkeur voor binnenband snippers? :)

 
At 23/6/07 23:39, Anonymous Anoniem...

heeft er al eens iemand onderin een gigantische (fabrieks)schoorsteen pijp gestaan? en tocht dat flink ? serieus bedoelde vraag..

 
At 24/6/07 00:06, Anonymous Anoniem...

daar moet toch iets te doen zijn met dat verschil in luchtdruk?

is zo'n schoorsteenpijp niet om te bouwen tot atracttie..

onderin gaan staan , met een parachute om .. en dan maar wachten tot de wind er onder komt..

 
At 24/6/07 00:11, Anonymous Anoniem...

ik zie het wel gebeuren.. netje onderin spannen..voor het geval de parachute inklapt :)

buiten een wat groter netje voor het geval de parachute niet inklapt..

 
At 24/6/07 00:12, Anonymous Anoniem...

of geen netje.. tenslotte heb je een parachute om :)

 
At 24/6/07 00:14, Anonymous Anoniem...

maken we er een 'recht toe recht aan' tube van..lekkere gladde wand ..

een gouden idee.. wat ik je brom..

 
At 24/6/07 00:23, Anonymous Anoniem...

en in de tijd dat het ding niet wordt gebruikt als atractie, wek je er stroom mee op..

nou wie heeft er al eens onderin een fabriekspijp gestaan?..een zwarte bij voorkeur..

 
At 24/6/07 17:03, Anonymous Anoniem...

....bedoel je nu electriciteit
uit schoorsteentrek ???

nooit aan gedacht, ik heb wel ooit hele
korte galm en echo pulsen gehoord,
en harde wind gevoeld,
staande in die hele hoge bouwsels
op Kalkar,
kan ook remanente stralingswind geweest zijn vrees ik nu,
ach boeiende aanknopingspunten
voor onsamenhangende flarden van
briljante ideeen,

onderwijl reist mijn lief in het
gele gevaarte met Dian' en Rob
naar de ChiliPeppers in Nijmegen,

veel plezier daar waar geluid en wind 1 zijn

 
At 24/6/07 19:19, Anonymous Anoniem...

kalkar.. remanent.. :) niet dus..

kep ook wel eens last van stralingswind..

stroom uit 'schoorstenen' is een oud verhaal..daartoe graven ze een rond gat in de woestijn (zeg een 200 (dia)meter) ofzo transparant afdekken met een pijp centraal waarin een schoep ..die gaat van jetje als de zon d'r op schijnt..

wist je dat men overigens in de wereldoliebehoefte kon voorzien als men de gehele pijnboompitten opbrengst kon verwerken..ook een leuk weetje.. erg vet spul die dingen..

goed tot morgen, hopenlijk met verse weg-asvalterings know how..

ps de red hot chili peppers..tsjonge zitten die meiden nu al in de menopauze ?

 
At 24/6/07 19:30, Anonymous Anoniem...

Ik denk dat ik een eigen pijnboompje ga planten..maar dat is nog best een precare aangelegenheid:

Geef het zaadje of de stek de gelegenheid om informatie op te nemen: leg voor het zaaien één of meer zaadjes onder de tong en laat ze daar negen minuten. Leg de zaden vervolgens tussen de beide handvlakken en houd ze daar ongeveer dertig seconden, terwijl je blootsvoets op de aarde staat waar je ze gaat zaaien. Open dan je handen, en breng ze voor je mond, haal diep adem en adem vervolgens uit over de zaadjes. Zo worden de zaadjes verwarmd en herkennen ze aan de hand van de adem wat in jou aanwezig is/wat zich in jou afspeelt. Presenteer de zaden nu dertig seconden (nog steeds in je geopende handen) aan de hemellichamen. Zo zal het zaad weten wat het juiste moment is om op te komen. Pas nu wordt het zaad in de aarde gelegd. Begiet het zaad in geen geval, anders wordt je speeksel en ook de informatie meteen weggespoeld, die het zaad juist moet opslaan. Na drie dagen kun je het zaadje begieten.

 
At 24/6/07 21:08, Anonymous Anoniem...

zo zo ....dat is nog eens un bevrughting

 
At 24/6/07 23:51, Anonymous Anoniem...

dat zaadje heet GOOGLE

 
At 25/6/07 07:45, Anonymous Anoniem...

De hemelllichamen? Het zaadje? Wat? Als ik dit lees krijg ik op een of andere manier zin om te masturberen op een sexy plaatje van een bundel panlatten...

 
At 25/6/07 12:58, Anonymous Anoniem...

och dat lijkt me heerlijk.. en dat de panlatten dan zelf weten waar ze heen moeten :)

 
At 25/6/07 16:56, Anonymous Anoniem...

ok b.o topic.. ik ben ondertussen in gesprek met afdeling techniek van kelders-dakbedekkingen groothandel .. deze gaan hun leveranciers benaderen in een poging bitumenpasta te bemachtigen.. dat leek me een mooi basismateriaal..

verdunnen is waarschijnlijk beter dan verdikken...

 
At 25/6/07 17:03, Anonymous Anoniem...

tis wel grappig productontwikkeling :)

wachten op antwoord..

krijg het idee dat ik m'n tijd gigantisch zit te verkloten eigenlijk :) en de centen dadelijk .. mocht ik een blik pasta aangeboden krijgen is er dan iemand met een btw nummer, en kunnen we de kosten delen ?
TH ? :)

 
At 25/6/07 21:44, Anonymous Anoniem...

kosten delen No problem , dan ook de royalties, als de KBB/Praxis er een doe het zelf pakketje van gaat maken :-)

BTW nummer : Naat geloof ik ??

 
At 25/6/07 22:01, Anonymous Anoniem...

piepschuimbolletjes heb ik nog !!

de tekst in de duitse advertentie
duidt op stopverf, volgens mij
moet krijt of talk er toch ook
ingestopt worden :

bitumen voor de taaiheid/waterafstotendheid vanuit de invalshoek van de dakdekker,
en krijt/talk voor de taaiheid/hygroscopie
vanuit de invalshoek van de metselaar
ja ik hoor jullie denken komt'ie weer met z'n yin en yang pastei pleptalk :>)

 
At 25/6/07 22:04, Anonymous Anoniem...

waar staat die advertentie eigenlijk?

 
At 25/6/07 22:29, Anonymous Anoniem...

materiaalprijzen veelal per ton :

http://216.239.59.104/search?q=cache:AwCfmZsOh0sJ:www.kosteninformatie.nl/artimg/a20061411212258.PDF+bitumen+poeder&hl=nl&ct=clnk&cd=7&gl=nl

 
At 25/6/07 22:41, Anonymous Anoniem...

samenstelling flexibele dakmortel
quickfix = lijnolie, cellulose vezels en polystyreen

weer wat anders : cellulose vezels

ringábell ??

 
At 25/6/07 22:56, Anonymous Anoniem...

zaagsel..

 
At 25/6/07 23:00, Anonymous Anoniem...

aan die prijslijst heb je niet veel..wat betreft bitumen..dat spul is slechts een fractie van het gewicht,,

 
At 25/6/07 23:05, Anonymous Anoniem...

kalk en lijnolie wordt smeuïg.. volgens mij wordt het tijd dat je eens zo'n blokje flexit koopt..je hebt een ander .. beeld voor ogen denk ik .. fexit of hoe heet het is een soort aanplak gummie spul dat zich geloof ik meer laat snijden dan pleppen..

 
At 26/6/07 00:58, Anonymous Anoniem...

[i]Bitumineuze voegvullingsmassa liter 1,05 euro [/i]


..das een ander verhaal geloof ik .. geen idee wat dit wezen mag..

 
At 26/6/07 01:00, Anonymous Anoniem...

oh das stootrubber voor bruggen..

waarschijnlijk

 
At 26/6/07 01:36, Anonymous Anoniem...

tijd voor BZN ..

bedrijf zonder naam ..

dat gedoe over een btw nummer ik wordt er gaar van..

zo kan een mens zich niet ontplooien..

 
At 26/6/07 20:48, Anonymous Anoniem...

shit die inkoper heeft niet terug gebeld..

 
At 26/6/07 20:49, Anonymous Anoniem...

inkopers..

bah..

 
At 27/6/07 15:01, Anonymous Anoniem...

ok de man in kwestie maar eens opgespoord, het was martin be/c/kers van kelders techniek afd, overigens zeer behulpzaam, pasta zit niet in hun assortiment..

dus .. fijn om dat toch te mogen kunnen achterhalen..

dus op naar smit en hollander..

 
At 27/6/07 15:05, Anonymous Anoniem...

misschien maar naar icopal group

essa ..

 
At 27/6/07 15:07, Anonymous Anoniem...

Ed weet jij een technische term om de mate van stroperigheid te verwoorden /aan te geven? :)

 
At 27/6/07 19:59, Anonymous Anoniem...

Viscositeit!

 
At 27/6/07 20:07, Anonymous Anoniem...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Viscositeit

 
At 27/6/07 20:25, Anonymous Anoniem...

we zoeken dus een pasta die rond de 50 grd celcius
een viscositeit heeft van ongeveer 150.000 mPas.. pindakaas..
dan issie op 100 graden iig beter te verwerken.. om een redelijk verdeeld massa met de eps te krijgen stel ik voor om het spul ruweg tussen de eps te blazen..met hoge druk..lukt het niet dan moet er een oplosmiddel bij.. vermoedelijk lijnolie.. en misschien een standmiddel.. voor de lol..

wellicht is het leuk om een tweede variant op krijtbasis te bedenken die smeerbaar is.. :)

maar goed ..eerst icopal of dutch esha bellen..en anders de gemeente werkers of een afalteringsbedrijf..
en een btw nummer regelen..




De eenheid van viscositeit is de Pas.

Om de viscositeit van vloeistoffen ten opzichte van water te vergelijken gebruikt men
de millipoiseuille of centipoise (mPas).
De viscositeit van water van 20 °C = 1 mPas;
bloed = 10 mPas; glycerine = ca. 1500 mPas;
pindakaas = 150.000 tot 250.000 mPas.

 
At 28/6/07 22:04, Anonymous Anoniem...

Hell, 55 comments, tijd voor
een fast-reply onderhand,

eehheuh..............

 
At 29/6/07 01:39, Anonymous Anoniem...

jah neem me niet kwalijk , ik zit met een opgaafformulier van de belastingdienst..

een soort screaning is het ..

of ik btw wil betalen.. beetje een strikvraag..

:)

 
At 30/6/07 23:11, Anonymous Anoniem...

ah.. volgens mij heet het gewoon moffenkit..

 
At 30/6/07 23:15, Anonymous Anoniem...

De viscositeit bij 25°C is ca. 6.000.000 centiPoise. De dichtheid bij 25°C is ca.1450 kilo per m3. Het verbruik varieert afhankelijk van de toepassing. Voor rioolbuis afdichtingen varieert het verbruik ruwweg tussen 2 en 8 kilo per buis. Verwerking Normaal gesproken wordt Esha Moffenkit koud verwerkt met de hand tot een “worst” of met behulp van een spaan, een troffel of plamuurmes. De ondergrond dient schoon en droog te zijn waarbij het in sommige gevallen verstandig is om een bitumineuze primer te gebruiken. Schoonmaken van gebruikte gereedschappen kan gedaan worden met Esha Cleaner. Levering Esha Moffenkit wordt geleverd in bussen van 25 kilo.

 
At 30/6/07 23:18, Anonymous Anoniem...

6.000.000 centipoise bij 25 graden.. euh..nou ..dan is het bij 80 graden ook nog wel stug.. :)

 
At 30/6/07 23:25, Anonymous Anoniem...

30 kg 122 euro..

misschien is het wat..


je kan d'r ook je riool gres buizen mee plakken.. daar is het voor .. maar als het de eps oplost ist zonde geld..
ik zal nog is verder kijken..

 
At 1/7/07 00:56, Anonymous Anoniem...

zonder bitumen wordt het lastig..

ik zie ineens een mogelijkheid mbt tot een gratis afvalproduct uit de branche waarin ik voorheen werkzaam was.. uit te filteren met zeven en het cycloon-systeem dat ik je eens heb gemaild..







zeg het eens ..

 
At 1/7/07 18:21, Anonymous Anoniem...

een geval van OPS door EPS ;-)

 
At 1/7/07 20:06, Anonymous Anoniem...

kurk ..

ik geloof dat dit niet werkt qua communicatie..

hier kun je gratis films kijken 2 weken geloof ik ..

ga dat maak beobagten..

 
At 1/7/07 20:07, Anonymous Anoniem...

http://www.filmzzz.com/

 
At 1/7/07 22:58, Anonymous Anoniem...

Ratatouille.. is een geweldige annimatie film.
echt goed !
lachwekkend, goed verhaal, schitterende personage's.. brillant..

 
At 16/7/07 01:25, Anonymous Anoniem...

http://www.digo.nl/content/view/159/195/

wat is erg flexibel?

 
At 16/7/07 01:29, Anonymous Anoniem...

ps het onhandelbare kalkpapje is de absolute winnaar in de categorie "houvast" de bolletjes zelf vertonen geen opmerkelijke binding met elkaar.. alhoewel het ze ook niet uit elkaar vallen.. als het spul dikker is..met een kattegrit toevoeging wellicht.. kansvol :)

 
At 16/7/07 01:30, Anonymous Anoniem...

of vermicculiet.. zou nog beter zijn flexibel vulkanisch isolerend asproduct.. oohh mooi spul allemaaaaaaaall!!!

 

Een reactie posten

<< Home