woensdag, oktober 26, 2005

Crash

De Amerikaanse geschiedenis staat bol van etnische vooroordelen en conflicten. Hollywood loopt er meestal met een boog omheen, maar soms durft iemand het hete hangijzer aan te pakken. Zoals Paul Haggis met zijn regiedebuut Crash. Haggis brak door met het script voor het Oscar-winnende Million dollar baby van Clint Eastwood. Bij Crash heeft hij alle touwtjes in eigen hand: hij schreef, regisseerde en produceerde de film, die door de mozaïekvorm aan Short cut en Magnolia doet denken.Crash, dat zich afspeelt in Los Angeles, volgt anderhalve dag personages uit verschillende etnische groepen, die met elkaar te maken krijgen. De film begint met een aanrijding. Een zwarte rechercheur (Don Cheadle) botst met zijn auto, waarin ook zijn latino-collega en geliefde zit (Jennifer Esposito), op de auto van een zwarte vrouw.''We missen aanrakingen zo erg dat we ongelukken veroorzaken om iets te voelen,'' zegt de rechercheur over de aanrijding. Het is niet Haggis' laatste metafoor, maar wie zich daar overheen zet, raakt toch gefascineerd door zijn schets van de raciale verhoudingen in het multi-etnische Los Angeles. Crash wijst niet met een politiek correcte vinger naar racisme, maar toont personages die racistisch en edelmoedig tegelijk zijn. Het duidelijkste voorbeeld is een blanke politieagent (geweldige rol van Matt Dillon), die een auto aanhoudt waarin een zwarte man (Terrence Howard) zit met zijn iets lichter gekleurde vriendin (Thandie Newton). Uit seksuele jaloezie en frustratie over een zwarte medewerkster bij een gezondheidscentrum, die weigert zijn zieke vader de behandeling te geven die de man nodig heeft, betast hij de vrouw, waarbij haar vriend slechts machteloos kan toezien. Een schoft? Zeker, maar later redt deze agent met gevaar voor eigen leven dezelfde vrouw uit een brandende auto. In Crash is het nooit het een of het ander. Een jonge anti-racistische agent blijkt een andere kant te hebben en een sympathieke Iraanse winkelier verandert in een racistische wraakengel. Crash is een moedige en intrigerende, maar geen sublieme film. De reden is het scenario, dat nooit doet vergeten dat we naar een constructie kijken. Niets gebeurt zomaar, alles krijgt een zware, bij voorkeur metaforische lading. Ook vertegenwoordigt elk personage een aspect van alledaags racisme: van besmuikte vooroordelen tot openlijke rassenhaat. Het maakt van Crash een looiige film, die graag wil weten dat hij een Belangwekkend Thema aansnijdt. Toch is de film een veelbelovend, bij vlagen imponerend regiedebuut. Als Haggis subtieler durft te zijn, achten we hem in staat tot een meesterwerk.

Het Parool.

*****

16 Comments:

At 26/10/05 22:52, Anonymous Anoniem...

ipv Night ellende..??
(wyts wil mee.. :)
Diann heeft techno panne met de comp.. zucht Rein is van de fiets gevallen, en heeft z'n heup gebroken
(plankjes in fietstas en toch afstappen)

Is geopereerd ondertussen, en ok..
affijn zit zelf in den lappenmand..
griepje ..

 
At 26/10/05 22:54, Anonymous Anoniem...

Benieuwd hoe de keding-party is geweest.. zucht..

 
At 26/10/05 22:55, Anonymous Anoniem...

zullen wij dan ook moar un klerepary hollen?

 
At 26/10/05 22:57, Anonymous Anoniem...

weet nog un verjaardag van de uvf waar rein zei....die film met de plank doar kan ik zo om lachen!
denkt hij dat nu nog

 
At 27/10/05 00:33, Anonymous Anoniem...

zucht..

 
At 27/10/05 00:34, Anonymous Anoniem...

Bedankt voor de tip over Crash, lijkt me de moeite waard om te bekijken

 
At 27/10/05 16:50, Anonymous Anoniem...

Ja dat denk ik ook wel.. we zullen zien.. ook eens een haggis die smaakt ! haha ..kuch kuch

 
At 29/10/05 14:40, Anonymous Anoniem...

Ondertussen is de film door een 5koppig proathuusteam aan inspectie onderworpen en kort gezegd als goeie film bestempeld.
De recensie van het parool sneed wel hout.
Opvallend acteerwerk van bekende en minder bekende american celeberty's.Zo zagen we zelfs die Tony Danza (van who's the boss) weer eens voorbij komen.
Wel heeft de film naar mijn smaak een iets te conceptueel smaakje die je vooral bij aanvang van de film zorgen baart.Toch prettig dat er weer een amerikaanse film is met meer diepgang en zelfkritiek.
Nu wil ik niet voorbij gaan aan een Fahrenheit 9/11 of "supersize me" en andere op zichzelf staande journalistische docufilms waar de boodschap te dik op ligt om zonder scepsis ontvangen te worden.
Nee,Crash is min of meer de overtreffende trap van onze "Korte lontje campagne" met zeer waardig acteerwerk, mooie cameravoering en een hoopvol humaan karakter.

 
At 29/10/05 14:56, Anonymous Anoniem...

toch fijn zo'n spellingscontrole..

celebrety van celebriteit..

Opvallend acteerwerk van bekende en minder bekende amerikaanse celebriteiten..

 
At 29/10/05 15:00, Anonymous Anoniem...

http://babelfish.altavista.com/

hier kun je ook teksten mee vertalen ..

 
At 29/10/05 18:51, Anonymous Anoniem...

ben wel blij dat ik VOOR het zien van de film, bovenstaande topic niet had gelezen.

 
At 29/10/05 20:52, Anonymous Anoniem...

daar snap ik nou niks van ..

 
At 29/10/05 20:54, Anonymous Anoniem...

Rubber laarfze.. haha

 
At 1/11/05 22:05, Anonymous Anoniem...

maar later redt deze agent met gevaar voor eigen leven dezelfde vrouw uit een brandende auto....DAAROM vooraL

 
At 2/11/05 19:10, Anonymous Anoniem...

ok Naat nu snap ik het

zucht dit is lastiger dan ik dacht.. dit is de 2e x dat ik iets op een eigen posting betrek, terwijl dat niet bedoeld werd.Reactie's kunnen vreemd overkomen als je eerst moet spitten
op wie of waarop gereageerd wordt.
Het is dat Wyts het snapte, anders had ik deze post
-------------------------------
maar later redt deze agent met gevaar voor eigen leven dezelfde vrouw uit een brandende auto....DAAROM vooraL
--------------------------------
van Naat niet begrepen.. :)
Ik heb last van betrekkingswaan vrees ik..

groeten

 
At 3/11/05 19:54, Anonymous Anoniem...

Wyts kent mij al zooooo lang die begrijpt dat.

 

Een reactie posten

<< Home