donderdag, mei 11, 2006

Dolfijnen hebben namen.


'Dolfijnen hebben namen'
WASHINGTON -
Dolfijnen zijn mogelijk nog meer verwant aan mensen dan voorheen werd aangenomen. De dieren 'spreken' elkaar met namen aan, blijkt uit onderzoek dat dinsdag wordt gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschapsblad PNAS.
Dolfijnen onderscheiden net als mensen identiteiten en herkennen elkaar als individu, aldus Schotse wetenschappers die tuimelaars hebben onderzocht.
*

Dolfijnen ontwikkelen in hun eerste levensjaar volgens bioloog Vincent Janik van de Schotse St. Andrews-universiteit een geheel eigen pieptoon. Het geluid gebruiken de tuimelaars vervolgens om elkaar te herkennen en te roepen.
Fluitjes
De onderzoekers namen de geluiden van tientallen dolfijnen op. Die tonen speelden ze vervolgens af met synthetische fluitjes, waardoor de mogelijkheid dat de dieren alleen het stemgeluid zouden herkennen, werd uitgesloten. De dieren reageerden sterk op piepjes van familie of dolfijnen uit hun omgeving, terwijl ze bij geluiden van voor hun onbekende dieren geen respons gaven.
"De tuimelaars zijn na mensen dus de eerste dieren die eigen namen hebben", aldus Janik.
bron NU.nl

17 Comments:

At 11/5/06 23:42, Anonymous Anoniem...

als ik naat zoek dan fluit ik ook altijd

 
At 11/5/06 23:48, Anonymous Anoniem...

Hoe menselijk moeten die dolfijnen worden.. irritant gedoe..

 
At 11/5/06 23:56, Anonymous Anoniem...

'k liep deze avond
rond negen uur in de
Slangenborg wat te
dolen toen er de abdij
naderend een hert de weg
overstak.
Het keek opzij en murmelde:
"Eddy je loopt raar met stokken
als een noorderling, doe normaal"
Nauwelijks verbaasd antwoordde ik:
"Herta, moet je ook eens doen,
daar knap je helemaal van op"

Geen idee hoe ik bij dat antwoord
kwam.

 
At 12/5/06 00:00, Anonymous Anoniem...

YOU ARE ASSIMMILATED !!!

 
At 12/5/06 00:44, Anonymous Anoniem...

Het schijnt dat Flipper al tientallen jaren een zeer populaire naam is onder dolfijnen.

 
At 12/5/06 00:45, Anonymous Anoniem...

Flappen, da's wippen met een slappen!

 
At 12/5/06 11:56, Anonymous Anoniem...

En ik dan ?
ben toch ook een kinder vrind

 
At 12/5/06 15:01, Anonymous Anoniem...

Skippy, neehee, jij kan toch niet fluiten. Maar dolfijnen wel.

 
At 12/5/06 16:09, Anonymous Anoniem...

Ik heb gisteren nog meegewerkt aan een redingsoperatie toen één van de mensen klem was komen te zitten onder een omgevallen boomstam in een ingestorte mijn ..
ik ben gewond geraakt op de terug weg naar het dorp, en louter op wilskracht heb ik die laatste kilometers weten te overbruggen..
alhoewel ik slecht bij waf was snapten de dorpsbewoners gelukkig dat het de mijn van oude george was.. 8 mijl stroomafwaarts..

 
At 12/5/06 17:47, Anonymous Anoniem...

Nee,dan Nijntje.

 
At 12/5/06 23:14, Anonymous Anoniem...

gvd ze hebben mijn subsidie potje stil gezet

 
At 12/5/06 23:51, Anonymous Anoniem...

Waar had je subsidie op aangevraagd dan ??

 
At 13/5/06 01:47, Anonymous Anoniem...

ik step gaan .. auw..

 
At 13/5/06 12:51, Anonymous Anoniem...

voor mijn politie serie

 
At 13/5/06 19:16, Anonymous Anoniem...

heeey REX mann !!

 
At 13/5/06 22:03, Anonymous Anoniem...

ik denk dat ik nog maar eens een bakkie zet..

 
At 14/5/06 15:36, Anonymous Anoniem...

perfecte foto van die dolfie's ..

 

Een reactie posten

<< Home