vrijdag, december 30, 2005

mijn aangespoeld lichaam

MIJN AANGESPOELD LICHAAM

Mijn aangespoeld lichaam
met handen van stro
met handen van liefde
en vingers van goud

Het hield van
de kevers
van de vijvers en bossen
en het gras eromheen
van de giechelende meisjes
verstopt achter hagen
of slapend in bedden
van regen
en lente

Mijn aangespoeld lichaam
met mist om mijn mond
met merels op mijn tong
en tenen van koper

Het hield van de zon
van de varens
en schaduw
en de mijmering
ertussen
van gele autobussen
en hun chauffeurs met petten
hun knippen der kaartjes
en de reis der passieven

Door dreven
en lanen en parken
sneeuw- en hagellanden
langs sloten en honden en bazen

Maar op geminachte middagen
viel het met sneeuwveren kop
in water en schouw
in lucht en in leegte
of in de onwetendheid ertussen

Het voelde als dons en karton
het voelde als hel en als hemel

Mijn aangespoeld lichaam
het groette de dieren
het groette de zon

Het liep uit zijn zicht
en dreef naar de zee
mijn aangespoeld lichaam
het rook naar het water
en verborg al zijn namen
onder tegels en planken

Achter plinten en kasten
*****

46 Comments:

At 30/12/05 09:38, Anonymous Anoniem...

dat den limbeek zo mooi schrieven kan.

 
At 30/12/05 12:29, Anonymous Anoniem...

Verrassend dat ik Mijn Aangespoeld Lichaam hier nu ook aantref!

Bedankt voor de complimenten, jongens.

 
At 30/12/05 22:49, Anonymous Anoniem...

en dan geïllustreerd met mooie plaatjes van de underground fotograaf, zou dat niet mooi zijn?

 
At 30/12/05 23:51, Anonymous Anoniem...

Enerzijds en anderzijds...

 
At 2/1/06 18:52, Anonymous Anoniem...

Graf von L. doet Joop den Uyl. :)

 
At 2/1/06 20:24, Anonymous Anoniem...

Klopt. Ook Joop had wel in de gaten dat de zaken/dingen meerdere kanten hebben. Dat ze in ieder geval van meerdere kanten kunnen worden beschouwd, en dat daarbij ook een oordeel anders kan uitvallen....

 
At 3/1/06 18:15, Anonymous Anoniem...

yep, en hij gaf daarvan ook nog eens een uitleg...

erg verstandig..

ik was 8 toen de Jon-kippoer oorlog uitbrak..
Toch wel een grote coalitie spande toen samen tegen Israël..
Nederland was beste vriendje van dit byzonder effectief terugvechtende land..
Later werd Nederland door de Opec geboycot, Frankrijk en Engeland leverde uit angst voor de olieboycot zelfs wapens aan de oliestaten ..

Shell trok Holland weer vlot en den Uyl had veel genuanceerdere standpunten.

 
At 3/1/06 18:39, Anonymous Anoniem...

En ik was reeds 13 toen de Jom Kippoer-oorlog uitbrak. Het ironische is dat Jom Kippoer 'Grote Verzoendag' betekent... Ja, ik weet het nog. Vredeling was minister van buitenlandse zaken, en die had net als Joop wel sympathie voor de Joodse staat. Gezien het veel te goed functionerende Nederlandse amtenarenapparaat in de tweede wereldoorlog was het ook zeer begrijpelijk om eens wat van die schuld in te lossen. Vader Abraham zong het rascistische lied 'Wat doen we met die ara, wat doen we met die ara, wat doen we met die arabieren hier!' LPF-ideeen avant la lettre dus. Farce Majeure zong 'Den Uyl zit in den olie, in den olie zit den Uyl' Op zondag mocht er niet met de auto worden gereden...en dat was een geweldige zaak. Daar kwam nog eens bij dat de Doetinchemse smurfen dat jaar voor het eerst in de eredivisie speelden. Het waren kortom geweldige tijden. Cruyff vertrok overigens naar Barcelona, Tee Set stond 13 maanden op nummer 1 in Toppop, Pennie de Jager danste zich helemaal te pleuris, en ik werd op een herfstig bietenveld helemaal in elkaar geslagen door Theo T. (een van mijn schoolkameraden) omdat ik diens fiets op de grond had laten vallen.

 
At 4/1/06 18:26, Anonymous Anoniem...

:) geweldige laatste zin..
ik moet er alweer om lachen..

mooi dat die fysieke ongemakken zo lang beklijven..

Ik weet bv nog goed dat ik rond die zelfde tijd(1973) bij mijn oma op verjaardagsvisite was. Zij zat als de koningin van haar feest, mee te psalmen met het 'Den uyl zat in de olie.. op tafel stonden glaasjes sigaretten en flessen drank, naast een van de glaasjes lagen twee flitsblokjes, fascinerende objectjen, glashelder als blauwige blokjes ijs met vreemde bogen aan de binnenkant en een soms een rookuitslagje.
Die dingen waren gloeiendheet na gebruik, ik brandde m'n vingers en ben nog geruime tijd bezig geweest die blokjes met m'n nagels, over het
tafelkleed te tikken, richting een dikke klodder kaarsevet.



flitsblokjes

 
At 4/1/06 21:13, Anonymous Anoniem...

Uit die fascinatie voor die 'blauwige blokjes ijs' is de fotograaf in je wellicht ontwaakt... Frappant in ieder geval hoe gedetailleerd je deze dingen herinnerd.
En ja, die glaasjes met sigaretten en sigaren..die zie tegenwoordig nergens meer. Tot aan het eind van de jaren 70 stonden ze bij elke bruiloft en partij op tafel. Het was dan ook vrijwel onmogelijk om als tiener niet aan het roken te komen. Evenals aan het drinken overigens. Want o, hoe vaak was ik niet stomdronken op fessten en partijen. Je had je glas Grolsch bier (ander bier was er natuurlijk niet) nog niet op en de ober duwde al weer een vol exemplaar onder je neus. Wreed wat heb ik me toch vol laten gieten.
Ik schreef dan wel dat Tee Set 13 maanden op een stond, maar volgens mij had Tee Set zijn tijd al gehad in 73. Ik denk dat het Smoky en Racy waren die dat jaar op 1 stonden. En misschien ook wel die ouwe pedo, Gary G., die hedentendage vast zit in Vietnam.

 
At 4/1/06 22:53, Anonymous Anoniem...

ik heb ut singelje nog..den uil la g in de o.......

 
At 5/1/06 23:14, Anonymous Anoniem...

lie in olie lag de den uil
den uil lag in de olie
in de olie lag den uil

ref.
koek koek koek koek
ja joop ......

 
At 5/1/06 23:15, Anonymous Anoniem...

nee dan ons woutertje!

daar kun je echt mee lachen....

 
At 6/1/06 01:02, Anonymous Anoniem...

Naah Hij is zich wel bewust van overkoepelende bijeffecten.

Volgens mij zoekt hij ook zeker het midden.

Maar d'r ontbreekt'm iets, het respect van de oppositie..

 
At 6/1/06 09:42, Anonymous Anoniem...

als je in het midden blijft zoeken vind je nooit iets wat weg is

 
At 6/1/06 11:13, Anonymous Anoniem...

Jan Marijnissen zou maar al te graag met Wouter in een links kabinet zitten....Want hij zal toch niet eeuwig in de opppositie willen zitten? De SP kan eigenlijk alleen maar met GroenLinks en de PvdA samen in een kabinet. Iets anders zit er niet op voor Jan. Wouter kan ook nog naar het midden lonken...

 
At 6/1/06 22:11, Anonymous Anoniem...

ja dat gelonk van woutertje dat is wat hem zo ...ongelukkig maakt...twijfel....was hij maar eens wat duidelijker..en weer wat linkser..

 
At 6/1/06 23:19, Anonymous Anoniem...

goeie immitatie !!

 
At 6/1/06 23:40, Anonymous Anoniem...

btw .. iets wat weg is, is niet te vinden.. ! woutertje man :)

of bedoel je iets anders ??

 
At 7/1/06 09:58, Anonymous Anoniem...

nee ....precies zoals woutertje woutertje is.

 
At 7/1/06 16:59, Anonymous Anoniem...

die laatste zin kan ik even niet vatten..
Je moet niet vergeten dat wouter Cohen als president aandroeg, dat was beter geweest imo (in my humble opinion), Jan Marijnissen nodigt Wouter wekelijks uit voor een bakkie.. die wil wel, maar ik vind'm niet reeël op de één of andere manier.

We hadden hier twee weken terug een loodgieter , die klaagde steen en been over die haagse schurken.. even later kwamen we erachter dattie drie huizen had en een lap grond voor een 4e perceel..

Toch komt me dat krom voor.. misschien stemttie ook op marijnissen.. het is een harde werker die loodgieter, en je bezit staat niet voor je mening, maar goed.. mijn moeder die het met veel minder moet doen , zou juist op balkenende stemmen, vanwege de stropdas en het idee dat de man weet wattie doet .. krom allemaal.. feitelijk heeft volgens mij niemand echt te klagen vooralsnog, politiek bedrijven is nog geen land leiden, zonder gezonde en inspirerende toekomst-visie, alsmede herinvesteringen in opleidingen en intergratie(waar een opmerkelijke communicatie stoornis in doorsijpelt, iedereen wil intergratie, maar de één ziet dat juist in het hoofddoekjes verbod en aanpassing, terwijl ik het hoofdoeken-onderwerp te debiel vind om over te discussieren.Volgens mij draagt de meerderheid van de dames hun hoofdoek in volle overtuiging en vrijheid, als dat niet nederlands meer is ben ik het ook niet.

die inburgeringstest , ook al zo'n denigrerend geval, hoe kun je een ander beeld van de "buitenlander" krijgen dan een halve randdebiel..

 
At 7/1/06 18:40, Anonymous Anoniem...

het is meer de waanzin..bv. pakistan die f16 koopt van nederrland en dan de winter en de mensen in de tentjes..word ik niet vrolijk van......en dan die bomen in limburg...ook weer voor un paar awackjes.....en dan dat project in de vs ,de jointsikvaater makkelijk woord voor un vliegtuigje waar je alleen maar un paar bommen kunt gooien...nee daar word ik niet vrolijk van wouterje

dan liever ons janneman die zegt het tenminste

 
At 7/1/06 18:44, Anonymous Anoniem...

nee dan mijn vader ..die wou bij de laatse verkiezingen op de meisjes van schuurmans stemmen..pissig was hij, ze stonden niet op de lijst

dan maar op die ratelhaphoek stemmen..gvd...en dat als katholiek

 
At 7/1/06 19:04, Anonymous Anoniem...

Dat DNA zit bij jullie in hele vreemde kronkels Roel !! :)

 
At 7/1/06 19:24, Anonymous Anoniem...

Kijk ik ben niet tegen Jan, maar bij verkiezingen kies ik toch voor een helicopter perspectief, en probeer de balans te verschuiven, volgens mij kan Jan niet goed mee in coalitie's ofzo.. Te autoritair..:)

Ik kon me goed vinden in Wouter z'n reactie op Hoogevorst's aanpak van het ziektebestel, het heeft geen zin meer om de boel 2x onderuit te schoffelen..
Het had ook zonder wel gegaan vond wouter, de hervormingen gaan een hoop geld besparen zegt Hoogevorst, het fijne weet ik er helaas niet van , maar ik vind het onbegrijpelijk dat privatisering de enige manier is om efficientie te verhogen, het voelt meer aan als , "dan zijn we d'r van af"
over een jaar steken de verzekeraars de koppen bijelkaar , en heeft iedereeen het nakijken vrees ik.
Stupiditeit is het grote manko..
Ik zeg niet dat ik het beter zou kunnen, en als de vrije markt volgens de ideologogie zou werken had ik er net zoveel vertrouwen in als het communistisch gedachtengoed, echter de menselijke aard is de enig maatstaaf die ter toetsing van de plannen terzijden zou moeten worden gelegd, en die wil altijd meer .. uiteindelijk, tevens is dat weer de enigste garantie die je hebt om op te vertrouwen. bla bla :) Nee, doe mij maar het midden, en dat op dit blog..

 
At 7/1/06 20:23, Anonymous Anoniem...

de gulden middenweg doe je pas als je moet onderhandelen zegt jan..nu moet je het achterste van je tong laten zien..en dus niet draaikonten.... jan weet ook dat je niet nog een keer de boel moet ontregelen........maar sterkste schouders de zwaarste lasten spreekt mij wel aan

maar wat vin ie van da vliegtuig gedoe???

 
At 7/1/06 21:01, Anonymous Anoniem...

Van dat vliegtuig weet ik niks, voor mijn part wordt nederland één grote stoeprand, ik kom nooit in het bos..

Ik vind al die strakke giftuintjes pas irritant.. :)

 
At 7/1/06 21:06, Anonymous Anoniem...

btw het kan wel zijn dat Jan je aanspreekt, maar hij moet ook aantallen maken, om mee te regeren.Het is goed/logisch dattie er is..
mmar dat wil niet zeggen dat je er automatisch verstandig aan doet om op hem te stemmen.Dadelijk is er weer geen tafel voor hem om aan aan te schuiven, zo werkt het toch ?

 
At 7/1/06 23:47, Anonymous Anoniem...

Interessante politieke discussie. Ik heb zojuist op het undergroundforum geschreven dat er eens wat meer inhoudelijke kritiek moest komen op 'Woutertje'. (Ik had dit dus nog niet gelezen.)Ik hoef geloof ik morgen helemaal niet meer naar Buitenhof te kijken!
Mijn standpunt: ik ben niet tegen Jan en ook niet tegen Wouter. Maar ik zou een CDA-PvdA coalitie ook niet erg vinden. Toch stem ik maar weer op GroenLinks, denk ik. (En ook die partij heeft wel eens standpunten waarmee ik het niet eens ben.) De ideale staat zal er nooit komen, en zo slecht doen we het niet in Nederland.

 
At 8/1/06 11:16, Anonymous Anoniem...

maar is ons femke niet verkozen tot grootse liberaal van 2005..dat is schrikken.....dus toch grachtengordelpolitiek..ben trouwens meer un liefhebber van marijke vos heeft voor mijn gevoel al meer goeds gedaan dan femke
tsja en dan de ideale staat die komt er nooit!..de mensch is al eeuwen bezig om oorlog te voeren..dus alles wat tegen oorlog is eigenlijk wel goed..dus ook groenlinks...maarja dan ons woutertje...hij is eigenlijk goed met zijn oorlogs standpunten..maarja dan komt de uitvoering weer om de hoek kijkken..en dan beslis je maar weer dat je .......draai..draaai als mits draai...en we doen weer mee.......bah wouterje

 
At 8/1/06 13:10, Anonymous Anoniem...

Jan zat anders ongelooflijk te lonken naar Bah Woutertje in Buitenhof. Ook Jan ziet geen onoverbrugbare kloof met de PvdA. Sterker nog: ik denk dat Jan Wouter best respecteert. En andersom ook.

 
At 8/1/06 14:09, Anonymous Anoniem...

Daar kan "woutertjeman" nog wat van leren !!!!

 
At 8/1/06 14:14, Anonymous Anoniem...

Maar gelukkig zit niet iedereen hetzelfde inelkaar, en sommige dna loopings in de vrughten generatie's
zijn toch wel van het soortje waar menig supertwister rollercoaster slechts jaloers naar staren kan, ik herinner mij het eikel\incident van vader de vrught met de wethouder en de verstoorde raads vergadering.. nog steeds heeft roel niet durven bekennen middels welke techniek zijn vader toen de boel verstoord heeft.. :)

 
At 8/1/06 14:33, Anonymous Anoniem...

feitelijk maakt het mij niet veel uit, ik zal stemmen op wouter Bos,
In de hoop dat we ook daadwerkelijk linksaf gaan, linkse versplintering lijkt me geen goede zaak, ik denk dat wouter het wel gaat redden, die heeft nog tijd om
op te warmen.

 
At 8/1/06 22:37, Anonymous Anoniem...

gelukkig er doet ook nog een pvda mannetje mee in het bos van de awacks

 
At 9/1/06 01:25, Anonymous Anoniem...

de verstoorde raads vergadering.. nog steeds heeft roel niet durven bekennen middels welke techniek zijn vader toen de boel verstoord heeft.. :)en dat is jammer..

echt..!!

 
At 9/1/06 13:45, Anonymous Anoniem...

Ik krijg sterk het idee dat de Scheids niet alleen een hekel heeft aan 'Bah Woutertje', maar dat ie de hele PvdA niet kan uitstaan... Waar zou dat ressentiment toch vandaan komen? Er moet iets gebeurd zijn in het verleden.... Ik bedoel: als je op de SP stemt wil toch ook graag een links kabinet. Het lijkt wel of er bij de Scheids nog oud zeer zit.. want qua politieke ideeen schelen Jan en Wouter toch ook weer niet onoverkomelijk veel, zoals Jan gisteren nog zei. Zou het nog te maken kunnen hebben met de Zelhemse gemeentepolitiek? Met verstoorde raadsvergaderingen?

 
At 9/1/06 14:43, Anonymous Anoniem...

ik wil wel un fabeltje uit de lucht helpen...er is nix gebeurd in de raadszaal!..ik weet dan ook echt niet waar jullie het over hebben!

tsja de pvda..op zich nix mis mee..maar min voorkeur is duidlijk de sp..ik hoop ook op un links kabinet! dus met pvda!

 
At 9/1/06 14:50, Anonymous Anoniem...

ja en ut eikel incident is waar dat was op nieuwjaars receptie van de gemeente

 
At 9/1/06 15:15, Anonymous Anoniem...

Wat was het eikelincident dan?

 
At 9/1/06 15:17, Anonymous Anoniem...

een wethouder kreeg de beste wensen met un handdruk met eikel...dat was dat vergunning gedoe met de camping

 
At 9/1/06 18:16, Anonymous Anoniem...

En dan nu de hamvraag: van welke partij was deze wethouder?

 
At 9/1/06 19:17, Anonymous Anoniem...

cda natuurlijk..

 
At 9/1/06 21:34, Anonymous Anoniem...

O, nu snap ik het, Scheids! Daarom stemt je vader op Ratelband! Ik had trouwens verwacht dat het antwoord PvdA zou zijn...

 
At 9/1/06 22:05, Anonymous Anoniem...

ik heb trouwens ooit op wim kok gestemd...daar was ik dan mooi van genezen..dat paarse gedoe was ook niet je van het...en wim was opzich wel oke maar toen de troon opvolger in beeld kwam..en fortuin en het gehinkel van al het politiek van dit dat maar en nix concreets en gooi er nog een rechtse kreet er tegen aan....bah....ja dan is ons janneman een stuk vriendelijker

 
At 9/1/06 23:56, Anonymous Anoniem...

Mooi. Ik denk dat we deze discussie nu maar beter kunnen stoppen. Want het is nu wel aardig uitgespit, lijkt me.

 

Een reactie posten

<< Home