donderdag, september 22, 2005

wie zet jij in de zon ?











Hierbij nodig ik alle Blogspotters uit om een artiest in het blogzonnetje te zetten die in je hartje is blijven steken , en wiens werk je eigenlijk bijna
dagelijks beluistert of herdenkt , graag een warm stukje tekst over hem of haar.......

ik zal joni , in het lichtje plaatsen , want haar muziek en haar teksten , zijn voor mij serum. Haar grote talent voor het maken van een lied waarin een diep deel van het gevoelsleven komt bloot te liggen , gezongen op prachtige folk of jazz , ze is genius , voor mij dagelijkse therapie , en dagelijks genot , echt .
Wie is jouw artistieke muze ? eddy

27 Comments:

At 23/9/05 20:28, Anonymous Anoniem...

Jemig Ed jij bent een echte fan, en zo gevoelig....Ik zou me ook graag zo willen uiten over Bowie bijvoorbeeld, ware het niet dat onze intenetbellijn het allemaal niet verwerken kan om zoveel plaatjes te plakken, en we dus moeten wachten op de beloofde adhdlijn, die al aangevraagd is..... Maar ik houd me aanbevolen voor een mooi compilatie cd van Jouw Joni....

 
At 23/9/05 20:55, Anonymous Anoniem...

Dank voor deze mooie woorden , en de joni-medley komt er aan , wij zullen steven en bert van jullie feliciteren , tot gauw , Eddy

PS , de Bowie waardering houden we tegoed
niewaar ?

 
At 23/9/05 21:03, Anonymous Anoniem...

ik heb meer iets met hans bouwmeester

 
At 23/9/05 23:03, Anonymous Anoniem...

Als het gaat om popmuziek: doe mij dan toch maar the Velvet Underground: spannende avantgarde met een hang naar de duistere kant van de menselijke ziel.
Maar ach, als je er een noemt, doe je tientallen te kort. Wat te denken bijvoorbeeld van Jimmy Hendrix, the Doors, Joy Division, Nick Cave, het geweldige dUES, New Order, en Nick Drake?

 
At 23/9/05 23:08, Anonymous Anoniem...

En the Bristol-scene met Portishead, Massive Attack en Tricky wil ik toch ook niet onvermeld laten.

 
At 24/9/05 00:02, Anonymous Anoniem...

Geachte Graf,

Bedankt voor je woorden ,

Ook mijn LP's van
Cave en Drake, etc. zijn volledig grijsgedraaid ,
en de lijst artiesten met grijze spetter-LP's
is natuurlijk nog veel langer.
Toch heb ik geprobeerd me voor te stellen,
hoe moeilijk 't ook is , wie de lijst aanvoert,
voor mij persoonlijk is dat joni ,
met het onvergetelijke Shadows and light , Blue ,
Don juan's reckless daughter , Both Sides Now ,
Court and Spark , Hejira , enzovoort ,
vooral de albums samen met bassist Jaco Pastorius
zijn verkleefd aan de muzikale wensboom
in mijn hoofd.

vermeldenswaard is dat fantastische bandjes
als Deus en zita Swoon , als uit een mond
Joni Mitchell noemen als hun grote inspirator,
ik weet niet waarom , het kan ook nooit de
hele waarheid zijn , blijkbaar komt zij gewoon
op in het brein van velen , wanneer een
journalist daarom vraagt.

goed weekend , en tot ziens

 
At 24/9/05 09:18, Anonymous Anoniem...

ik heb meer iets met de pixies
zoals frank black zijn stem beroerd
kan mij behoorlijk bekoren
fluisteren gillen krijssen en dat alles onder un gekreun van gillende gitaren met een beetje surfmuziek.............................ik ga hem meteen weer draaien....

wie weet het woordje sorry nog

 
At 24/9/05 10:34, Anonymous Anoniem...

sorry is meer iets voor in een liedje van corry,

ja inderdaadski , franky black is ook een naam die aan het hart der popmuziek gebakken zit , een echte soul-man (!) met
het pop(h)art op de juiste plaats.

------------------------------------
stukje :
Net als indertijd Bob Dylan deed met Blonde on blonde wilde Frank Black, de gewezen voorman van de Pixies, in Nashville een plaat opnemen met gelouterde sessiemuzikanten die geen flauw idee hadden wie hij was. Maar waar dat bij Dylan leidde tot een countryplaat, wat voor de hand ligt in Nashville, is Honeycomb vooral een soulplaat geworden. Hij wordt er op bijgestaan door een hele serie zwaargewichten uit de southern soul. Om er een paar te noemen: Steve Cropper, die in de jaren zestig huismuzikant van het Stax-label was, speelt gitaar, en aan de knoppen zit Dan Penn, zoals hij dat vroeger ook deed in de befaamde Muscle Shoals-studio.
Honeycomb is een typisch stilte-voor-de-storm-geval. Frank Black nam het album vlak voor de reünietournee van de Pixies op. En zo wild en uitgelaten als die tour was, zo ingetogen klinkt deze plaat. Een echte soulstem heeft Frank Black absoluut niet, maar hij zorgt voor kippenvel in zijn versie van het klassieke Dark end of the street (een compositie van bovengenoemde Penn). Ronduit kwetsbaar klinkt hij in Strange goodbye, een echtscheidingsdrama waarin de tweede stem voor rekening komt van nota bene zijn eigen ex-vrouw.
Dat Frank Black een fan van Elvis is, bewijst Song of het shrimp, een cover van een liedje uit de film Girls! girls! girls!

 
At 24/9/05 16:35, Anonymous Anoniem...

Frank Black heeft mij nooit kunnen pakken, maar als ik bovenstaande zo lees , begrijp ik niet waarom ..

Als Muze zou ik onmogelijk één topper kunnen vinden, dat moet een bonte verzameling ééndagsvliegers zijn die mij vaak het meest inspireren , ik denk dan aan Billy Swan, Dillinger e.d

Mensen die ik desondanks eens int zonnetje zou willen schuiven zijn voor mij Hans Vermeulen(sandy coast)

Ingeprente muziek voor mij zijn o.a de
Lp's
"Geven voor Leven "(verzamelde artiesten)
"James Last in concert"
en
"Er zit een vogelnestje in m'n kop"
van Tom Manders (Doris)

Eerste singeltje was:
Honkie-Tonkie pianissie
van N.Haak.

Beste Singel ooit :Good vibrations.
Beach Boys.

Ultieme crematie nr = Wees welkom
The scene.

Grootste kudtHITs zijn

My old piano.. hoe heet ze..
Pia zadorra opt hekje met jurmeen jackson of iets
Pat bennatar ..we are young.. 40 weken op 1 gestaan !!!
Alles !!! van de miami sound machine.(ik zat in die speedboot)

 
At 24/9/05 22:54, Anonymous Anoniem...

Nou, RJ, als je mij zou vragen wat ik de meest afschuwelijke nummer 1 hit vind, dan is dat toch altijd nog 'The Final Countdown' van Europe. Die verschrikkelijke bombast! Die weerzinwekkende burgermans hardrock! Die enorme botsauto-shit! Een goede tweede vind ik 'We Are the champions' van Queen. Zelfde zooi. Zelfde verhaal.

 
At 25/9/05 00:48, Anonymous Anoniem...

Ik heb het dan nog wel in me om me
even mee te brallen met "We are the champions"
flink overtrokken ..dat wel.
De mate van irritatie en nivo van de verslagen tegenpartij bepaald of ik de lol er van inzie..(denk ik )
w.a.t.c is toch wel een opzichzelfstaande klassieker van wereldnivo,(zelfs in die mate dat het een soort van ééndagvlieg op zichzelf wordt) ik kan uw laatste posting waarde Graf von L,dan ook niet anders zien als een soort van teststelling. Winnen zonder het te vieren is nm gelijk aan verliezen.Dan zou slechts een mechanische handeling zijn,zonder respect voor de opponent !! :)
ok dan ik zal deze posting op een weelderig langdradige wijze afsluiten in de hoop half geïntresseerden afgeschudt te hebben, terwijl ik nog een glas Bloody mary prepareer in een witbierglas.
Vodka wordt gerijpt op koolstof las ik net nog ergens, dat soort tegenstrijdig heden blijven me boeien, koolstof is naast een kankerverwekker ook een van de beste giffilters,zo is die vodka nog heel niet zo rücksichtlos.Met vriendelijke groet en een smirnofcompliment aan "vol van liefde" als ik door de bundel ga denk ik aan een collega van me die m'n foto's had gezien, "best wel veel al" zei die, het is leuk om te ervaren hoe hij naar mijn foto's keek, de foto's die hem bij waren gebleven waren de éénvoudige, zo kijkt iedereen weer anders.,

Wat een verhaal wederom, dat is vragen om moeilijkheden.
En voor de lezers die denken wat moet ik hier nou mee...

Niets..

Kom maar op met je Muze !!

wees welkom!! gvd !! :)

 
At 27/9/05 14:17, Anonymous Anoniem...

Maar ik bral ook wel eens mee met We Are the Champions. Heb helaas bijna nooit geen reden om dat te doen: de LLC heeft nog niet gewonnen dit jaar, en de Smurfen bakken er ook al jaren niks van.

 
At 27/9/05 19:46, Anonymous Anoniem...

Ik heb het gelezen.. , bijna niet te geloven dat die gehaktbal van HBM meer inspiratie bood dan de 2x3 kwartier stuiteren van de wedstrijd bal..

 
At 27/9/05 22:09, Anonymous Anoniem...

toch is echt de meest afschuwelijke nr 1 hit.......
Boy:
I remember every little thing
As if it happened only yesterday
Parking by the lake
And there was not another car in sight
And I never had a girl
Looking any better than you did
And all the kids at school
They were wishing they were me that night


And now our bodies are oh so close and tight
It never felt so good, it never felt so right
And we're glowing like the metal on the edge of a knife
C'mon! Hold on tight!
C'mon! Hold on tight!


Though it's cold and lonely in the deep dark night
I can see paradise by the dashboard light


Girl:
Ain't no doubt about it
We were doubly blessed
Cause we were barely seventeen
And we were barely dressed


Ain't no doubt about it
Baby got to go and shout it
Ain't no doubt about it
We were doubly blessed


Boy:
Cause we were barely seventeen
And we were barely dressed


Baby doncha hear my heart
You got it drowning out the radio
I've been waiting so long
For you to come along and have some fun


And I gotta let ya know
No you're never gonna regret it
So open up your eyes I got a big surprise
It'll feel all right
Well I wanna make your motor run


And now our bodies are oh so close and tight
It never felt so good, it never felt so right
And we're glowing like the metal on the edge of a knife
C'mon! Hold on tight!
C'mon! Hold on tight!


Though it's cold and lonley in the deep dark night
I can see paradise by the dashboard light
Paradise by the dashboard light


You got to do what you can
And let Mother Nature do the rest
Ain't no doubt about it
We were doubly blessed
Cause we were barely seventeen
And we were barely--


We're gonna go all the way tonight
We're gonna go allt he way
An tonight's the night...


Radio Broadcast:
Ok, here we go, we got a real pressure cooker
going here, two down, nobody on, no score,
bottom of the ninth, there's the wind-up and
there it is, a line shot up the middle, look
at him go. This boy can really fly!
He's rounding first and really turning it on
now, he's not letting up at all, he's gonna
try for second; the ball is bobbled out in center,
and here comes the throw, and what a throw!
He's gonna slide in head first, here he comes, he's out!
No, wait, safe--safe at second base, this kid really
makes things happen out there.
Batter steps up to the plate, here's the pitch--
he's going, and what a jump he's got, he's trying
for third, here's the throw, it's in the dirt--
safe at third! Holy cow, stolen base!
He's taking a pretty big lead out there, almost
daring him to try and pick him off. The pitcher
glance over, winds up, and it's bunted, bunted
down the third base line, the suicide squeeze in on!
Here he comes, squeeze play, it's gonna be close,
here's the throw, there's the play at the plate,
holy cow, I think he's gonna make it!


II. Let Me Sleep On It


Girl:
Stop right there!
I gotta know right now!
Before we go any further--!


Do you love me?
Will you love me forever?
Do you need me?
Will you never leave me?
Will you make me so happy for the rest of my life?
Will you take me away and will you make me your wife?
Do you love me!?
Will you love me forever!?
Do you need me!?
Will you never leave me!?
Will you make me so happy for the rest of my life!?
Will you take me away and will you make me your wife!?
I gotta know right now
Before we go any further
Do you love me!!!?
Will you love me forever!!!?


Boy:
Let me sleep on it
Baby, baby let me sleep on it
Let me sleep on it
And I'll give you my answer in the morning


Let me sleep on it
Baby, baby let me sleep on it
Let me sleep on it
And I'll give you my answer in the morning


Let me sleep on it
Baby, baby let me sleep on it
Let me sleep on it
And I'll give you my answer in the morning


Girl:
I gotta know right now!
Do you love me?
Will you love me forever?
Do you need me?
Will you never leave me?
Will you make me so happy for the rest of my life?
Will you take me away and will you make me your wife?
I gotta know right now!
Before we go any further
Do you love me?
And will you love me forever?


Boy:
Let me sleep on it
Baby, baby let me sleep on it
Let me sleep on it
And I'll give you my answer in the morning
Let me sleep on it!!!


Girl:
Will you love me forever?

Boy:
Let me sleep on it!!!

Girl:
Will you love me forever!!!


III. Praying for the End of Time


Boy:
I couldn't take it any longer
Lord I was crazed
And when the feeling came upon me
Like a tidal wave
I started swearing to my god and on my mother's grave
That I would love you to the end of time
I swore that I would love you to the end of time!


So now I'm praying for the end of time
To hurry up and arrive
Cause if I gotta spend another minute with you
I don't think that I can really survive
I'll never break my promise or forget my vow
But God only knows what I can do right now
I'm praying for the end of time
It's all that I can do
Praying for the end of time, so I can end my time with you!!!


Boy:
It was long ago and it was far away
and it was so much better than it is today


Girl:
It never felt so good
It never felt so right
And we were glowing like
A metal on the edge of a knife

 
At 27/9/05 23:38, Anonymous Anoniem...

Als je de tekst van Meatloaf zo leest dan lijkt het qua omvang wel een roman. Ik kan me nog herinneren dat Carla Devito (zo heette het meiske, geloof ik)het duet samen met de dikke zong. Althans zo leek het. De zangeres die het nummer zong toen het op de plaat werd gezet (en haar naam wil me niet meer te binnen schieten)wilde niet in de clip omdat er met de lelijke dikke getongzoend moest worden. Carla had daar dus minder problemen mee. En ze heeft er eeuwige roem aan over gehouden. Toch vind ik dit nummer bij lange na niet zo erg als al het werk van Bon Jovi, Europe en Queen.

 
At 28/9/05 01:26, Anonymous Anoniem...

scroll me helemaal een ongeluk hier..

ik zou de slijtage aan de muis in rekening moeten brengen,
Ik draag Naat voor als grootste kanshebber op de
"forum-enfant-trofee" moet er niet aan denken wat er gebeurt als die ADHD-lijn hun huis bereikt..

Wyts vind R.Kelly helemaal rampzalig met dat "I believe I can fly" liedje..

ze is de digitale drempel nog niet helemaal over.. zijn er meer mensen die te lang nadenken over hun tekst ? en dan de boel maar weer wissen ?? :)

 
At 28/9/05 09:20, Anonymous Anoniem...

hans ,het was ellen folie of zoiets en inderdaad niet carla

mijn eerste elpee was 10 jaar andre v duin met het nummer
,,Belt U maar,, ik weet nog dat voorzitter limbeek op een verjaardag van de SCHEIDS die toen nog aan de verzetslaan woonde
dubbel van het lachen in de gang rolde .
de tekst: twee nedelanders liepen zomaar ergens op de straat ........en dan gaat de telefoon weer met een klacht

Ik bedenk me nu dat de heer v Duin met dit nummer toen al het kortlontje zag bij de nederlanders

mijn haat nummer is come on eileen van dexys midnight runners
ik kan ut echt niet aan horen dat gedoe met die tuinpakjes

 
At 28/9/05 10:54, Anonymous Anoniem...

Wyts vind R.Kelly helemaal rampzalig met dat "I believe I can fly" liedje..
Maar Wyts, How am I suppost to live without you van Michael Bolton is toch veel erger....

 
At 28/9/05 13:22, Anonymous Anoniem...

Ja Aldispeedman,

Nu je het zegt.... begin ik me weer iets te herinneren van Van Duin in de Verzetslaan. Hoewel Van Duin een hoop bagger heeft geproduceerd, heeft hij toch ook veel leuke dingen bedacht. Dat nummer was een van zijn hoogtepunten, denk ik.

 
At 28/9/05 13:27, Anonymous Anoniem...

RJ,

Op jouw vraag of er meer mensen zijn die te lang over hun tekst nadenken, en die dan maar weer wissen, zul je -als je de leer van de logica volgt- nooit een antwoord krijgen. Of is dat toch niet waar.....? Elk antwoord dat niet komt is natuurlijk ook een antwoord! Maar dan is de vraag: is er wel een antwoord? Enfin... Moeilijke kwestie.

 
At 28/9/05 17:01, Anonymous Anoniem...

Velswijk 28 september 2005


Geachte Graf,

Mag ik u erop wijzen dat u in een van uw vorige berichten een vreselijk pleonasme hebt gebruikt? U heeft het daar namelijk over de 'leer van de logica', terwijl u waarschijnlijk de 'regels van de logica' zult bedoelen.

Hoogachtend,
Markus Shygulla

 
At 28/9/05 20:09, Anonymous Anoniem...

Waarde Graf, altijd prettig zo'n raadgevende adviseur die meeleest !

Inhoudelijk gezien wil ik nog kort reageren op Graf's redenering dat mijn vraag er een was die in strijd handelde met de wetten der logica, de vraag heeft idd een soort van paradoxaal* staartje, maar (en hier kan ik dan mijn bruggetje kwijt) ik wil hier op antwoorden met één van mijn favorietste oldtimers ooit, de vloeruitslijper van de baraque...
met het mooiste basintro denkbaar...,
Nostalgie beyond this world, het beste dat ooit voortkwam uit de bezieling van de here gristus ..



"I still believe " van The call.


* WWWspitwerk

 
At 28/9/05 21:18, Anonymous Anoniem...

Zelfs de minder spitsvondigen
in het taaluniversum zullen inzien
dat jullie Graf zich in het geheel
niet schuldig maakte aan het gebruik
van een vreselijk pleonasme , leer en logica
verhouden zich niet tot elkaar als pleonasme

"de leer van de logica" vormt
een prima "bepaling" ,

"leer" is in deze beter dan "regels"

Want het is meer logisch dat er een "leer"
van de logica zou bestaan , dan dat er
"regels" van de logica zouden bestaan ,

Men kan logica als "leer" steeds vervolmaken ,
zodat het lijkt alsof er steeds meer regels komen.
maar de in het oneindige verborgen liggende
uitkomst van die "leer" is , dat er maar één "regel"
overblijft welke eigenlijk geen regel is ,
maar het alles en het niets.

logica = oneindige transparante doorzichtigheid
( excuus voor dit pleonasme )

 
At 28/9/05 21:55, Anonymous Anoniem...

Asje ut heb over leer of regels

fshh..

zeg je in principe zweep..

das logisch..

 
At 28/9/05 22:42, Anonymous Anoniem...

genoeg leer en zweep

Ik wil het hebben over ons Bobby
ja je weet wel van Boney MMMMM
het enige wat ik echt geweldig vond
was de clips..ja die met zijn goude slip en met zijn dames behangen met kettingen liggend aan zijn voeten.
ik heb de poster nog..zal ik hem zondag meenemen?(voor echt bobby underground gevoel)

 
At 28/9/05 23:26, Anonymous Anoniem...

Velswijk, 28 sept. 2005

Beste Markus, alter ego,

Ja, ik snap het. Je kunt logica definieeren als 'de leer van de wetten van het denken'. In dat geval is de uitdrukking 'de leer van de logica' dus een pleonasme. Doch logica kan ook betekenen 'juiste redenering,' en in dat geval is het geen pleonasme.
Ik heb me trouwens kostelijk vermaakt met de ingezonden brief van Maria van der Hoeven. Het heeft nog het meest weg van een hybride tussen Wittgenstein en Heidegger: een glashelder lijkende redenering die een poging lijkt alle filosofie overbodig te maken in een zo obscurantistisch mogelijke taal neergezet. Alle lof! Maar, beste Markus, wie zou deze Maria eigenlijk zijn?

Hoogachtend,
Graf von L.

 
At 30/9/05 12:22, Anonymous Anoniem...

Je staat erbij en kijkt erna..

dat is mijn logica, het fijne van het logisch kunnen inzien is dikwijls gebasserd op persoonlijk vermogen en afhankelijk van het te beschouwde.
Neem een Johan Cruyf, zijn visie is helder en uniek, zonder leer van de wetten of wat dan ook.Een inzicht dat voortkomt vanuit een "vereenzelviging met" glashelder..
das logisch..

er is dus geen leer van de logica..
de logica leert!..

Of zeg ik nu hetzelfde als Maria Verhoeven..?

 

Een reactie posten

<< Home