GH5 TADELAKT
één van de meer informatieve webstukjes onder de noemer beton ciré,
Uit het frans.. (van olie van elleboog)
Gekomen van Marokko, tadelakt (of tadelack) is een oude techniek van muurbekleding. Men veronderstelt dat het in Marrakech werd ontwikkeld waar, bij gebrek aan marmer, het diende als geïsoleerde bekleding. Tadelakt werd gewoonlijk bij de wasruimten gebruikt, hammams en op de binnenlandse bodems. Schering en geschaatst, dit enduit bestond uit ter plaatse vervaardigde kalk, zonder ander toevoegsel dan de pigmenten die hem zijn kleuring geven.
Resultaat van een echte know-how, verleidt tadelakt door zijn warme kleuren, zijn natuurlijk aspect, eenvoudig en nochtans zeer subtiel. Al lijkt het vrij gemakkelijk om te verwezenlijken, tadelakt vereist niettemin een reële ervaring van de kalk, lange uren van aandacht en een goede voorraad "van olie van elleboog" als de ervaring u probeert, zal weten dat er verschillende voorbereidingsinkomsten bestaat, want elke handwerksman of binnenhuisarchitect hebben die ontwikkeld die het best voor de kalk past waarover hij en aan zijn techniek van toepassing beschikt.
De onderlaag voor alles Welzijn van tadelakt hangt eerst van de natuur en de voorbereiding van de ondermuur af. De ideale onderlaag is een pleisterlaag van mortel van kalk zoals op een oude muur in bakstenen of in stenen. Als, bij de restauratie, de stenen werden bloot gezet, een gobetis en een lichaam van taloché enduit toepassen (Kaldor van Strasservil). Tadelakt zal de afwerkingslaag vormen.
Op gipsblokken evenals met verf bedekte muren (behalve glycéro schitterend en zijdeglans dat men zal moeten verwijderen met schuurpapier) de onderlaag een fix-middel aanbrengen (Sous-Couche Les Trois Matons, Barol van Sikkens of Unifond van Strasservil vervolgens een laag van Kaldor). In dit geval het is niet noodzakelijk om de steun te bevochtigen alvorens de versiering te creëren.
Als het om een bedekte muur van een oude pleisterkalk gaat, goed de oppervlakte moeten stofzuigen en een laag van schermutseling toepassen die onder degenen wordt gekozen, die een goede doorlatendheid want de oude muur aanbieden blijven ademen. Men zal in dit geval de ondermuur moeten bevochtigen voor de eerste laag van tadelakt. Het cellulaire beton heeft geen behoefte aan bijzondere voorbereiding want zijn korrelige oppervlakte en zijn poreusheid voldoen om de coating te blijven steken. Daarentegen het is absoluut nodig de oppervlakte overvloedig te bevochtigen, de vorige dag vervolgens enkele uren alvorens de toepassing van de kalk te ondernemen.
De behandeling. Ziehier een haalbaar procédé van tadelakt met de producten van de handel. Het deeg moet de vorige dag voorbereid worden. Zij bestaat uit een volume van kalk CL 90 (luchtkalk bij Bouwmaat) of NHL 2 (natuurlijke hydraulische kalk) en twee volumes van marmer poeder (Socli). Tot een vrij sterk en zeer plastisch deeg nat maken verkrijgen (3,5 tellen 1 van water voor 5 kg poeder).
De te versieren muur moet een zekere poreusheid en een oppervlakte hebben die het mogelijk maakt om de coating te blijven steken. Op deze goed bevochtigde ondermuur een eerste laag van 3 tot 6 mm toepassen. Zodra deze eerste doorvaart zijn nemen heeft gedaan, een tweede laag met mortier toepassen doet van een volume van kalk CL 90 of NHL2, 0,5 volume van poeder van marmer en 15 tot 20% van pigment volgens verlangde naar teinte (aandacht om de pigmenten goed te wegen om verkregen teinte te kunnen voortbrengen).
Talocher deze tweede doorvaart om goed égaliser de dikte vervolgens, zodra zij begint hard te worden, ferrer de oppervlakte met een spatel. Door de coating vast te drukken, men sluit de barsten. Wanneer coating harder wordt, de oppervlakte werken, en in het bijzonder de barsten, met het rolletje door per concentrische beweging te handelen om zich ze opnieuw te sluiten.
Door te drogen, coating wordt duidelijk duidelijker en talrijke haarbarstjes blijken. Wacht tot het droog is voordat de zwarte zeep toe te passen opgelost in water (de lijnolie die hij bevat neemt aan de dichtheid van tadelakt deel). De zeepspons op kleine oppervlakte voorbijgaan. Opnieuw aan het rolletje werken door druk uit te oefenen iets meer sterk en door op de barsten te wijzen die geleidelijk zullen verdwijnen.
Eens droog, presenteert tadelakt een fluweelachtig aspect maar men kan hem een satiné afspiegeling geven door op de zachte doek een witte was toe te passen. Lustrer aan de wollen doek om de glans te accentueren.
Geheim van de vakman
. Olivier Trillion van vennootschap Blue Déco werkt met techniek en ingevoerde materialen van Marokko. Hij onthult ons zijn know-how.
Waar hebt u de techniek van tadelakt ontdekt? - Enkele jaren geleden ik heb verschillende maanden in Marrakech verbleven. Het is bij een maallem (een meester-handwerksman) dat ik om tadelakt heb leren vervaardigen en toepassen, vervolgens om het te werken met een rolletje/ ronde steen. Door aan verschillende bouwterreinen deel te nemen, zeer verschillend, ik heb me aan deze techniek ingereden.
De kalk die u gebruikt komt direct van Marokko. Kan men een tadelakt met kalk verwezenlijken die die men in Frankrijk vindt? - Er bestaat, voorzover ik weet, geen Franse kalk die dezelfde kenmerken heeft als die, die ik van Marrakech laat komen. Deze kalk van korrelig aspect is waarschijnlijk meer nabij aan een natuurlijk hydraulische kalk. Zij bevat poeders en kleine minerale glanzen die hem een beetje grijze teinte geven. Zij is waarschijnlijk niet zuiver maar het is nochtans met haar dat men een tadelakt kan verkrijgen, zoals hij in Marrakech wordt gedaan! Er bestaan niettemin inkomsten van tadelakt waar de kalk uit de handel met marmer poeder wordt toegevoegd.
De toepassing van coating lijkt vrij eenvoudig! Wat is het die de techniek zo ingewikkeld maakt? - Goed gedoseerde coating is vrij gemakkelijk van toepassing. Men moet echter de gewoonte hebben om over de muur een dunne laag en van regelmatige dikte uit te spreiden. Dat wat minder duidelijk is, het is te weten wanneer coating moet glad gemaakt worden. Men kan aan bepaalde plaatsen beginnen te nemen terwijl tien centimeters verder, het is nog niet klaar is. Aangezien de kalk op verschillende wijze volgens de aard van de steun en de kamertemperatuur reageert, de tijd van opdrogen is zeer onregelmatig en bijna onmogelijk om te voorzien! Alles is het vraagstuk van opmerking en ervaring
Wat is het die aan tadelakt zijn geïsoleerd karakter geeft? - Men zegt terecht dat het de toepassing van het zeepwater is dat de dichtheid doet, maar natuurlijk moeten er geen barsten zijn. Het is daar nog een vraag van oog en know-how. Glad wrijven schakelt de gaten uit en de barsten erg door enduit maar van anderen compactant kunnen bij het drogen ween verschijnen. Het nauwer aanhalen aan het rolletje en de zwarte zeep maakt het mogelijk om de materie te verplaatsen die deze spleten zal reboucher. Bij deze vrij lange etappe, uitgevoerd door kleine oppervlakte, het oog moet even oplettend zijn als het oor want de geluidshinder van het rolletje op enduit dient eveneens om de zones te ontdekken die moeten retravaillées.
Als ik op uw talenten van "tadelackeur" wil een beroep doen hoeveel tijd u moet men om een bouwterrein te verwezenlijken en hoeveel dat me zal kosten? - De duur van een bouwterrein hangt van vele dingen af. Eerst van de aard van de onderlaag: menmoet bijna altijd een laag van schermutseling op basis van kalk toepassen. Wanneer laatstgenoemde zeer droog is, ik werk door delen van muur om zeker te zijn de etappe in de dag te kunnen beëindigen want de opleving zijn delicaat. Ik pas de eerste laag toe die ik onmiddellijk vervolgens taloche, zodra zij begint te nemen pas ik de tweede laag in dezelfde dag toe. Het nauwer aanhalen aan het zeepwater gebeurt minstens 24 uur later. Vervolgens vat ik het volgende deel aan. Voor 50 m² muur, men moet 10 tot 15 dagen tellen en de prijs variëert rond 200 €/m² volgens de omvang van het bouwterrein.
1. De voorbereiding van mortier doet zich de vorige dag. Men moet 3 kg kalk per m² in twee lagen tellen. Voor 5 kg kalk opgeteld van pigment voegt men ongeveer 3,5 liter water toe. Tot roeren tot een vrij plastisch deeg verkrijgen en goed de mix voor toepassing mengen.
2. De muur heeft van te voren een pleisterlaag op basis van kalk ontvangen (Strasservil). Engrener de oppervlakte alvorens met de eerste doorvaart te beginnen. Mortier wordt glad uitgespreid, hij vormt een regelmatige laag van ongeveer een 5 mm.
3. De coating is vervolgens aangebracht om het oppervlak glad te maken. Zodra deze eerste laag is gezet brengt men een tweede laag coating aan om goed te egaliseren de dikte vervolgens plastert men opnieuw.
4. Wanneer de coating begint hard te worden, de nog een beetje vochtige oppervlakte glad maken met een spatel. Deze verrichting maakt het mogelijk om opvullen de eerste barsten en de kleine gaten gevormd door de luchtbellen.
5. Wanneer de coaitng niet meer onder de vinger markeert, men begint met het nauwer aanhalen aan de steen. Die hier gebruikte steen werd gekozen vanwege zijn vorm die goed in hand ligt. Men snijdt hem in twee en vervolgens gepolijst men het met schuurpapier. Het werk vindt plaats door concentrische bewegingen zonder te duwen. De barsten sluiten zich opnieuw en door het slijpen wordt het oppervlak geleidelijk fluweelachtiger.
6. Het zeepwater wordt aangebracht op de droge coating. De zeep die in Marrakech wordt gebruikt, is op basis van olijfolie maar men kan net zo goed zwarte zeep gebruiken die lijnolie bevat (Castorama, Leroy Merlin). Kleine oppervlakte doordrenken in deppend met een schuimende spons.
7. Het zeepwater dringt snel in de barsten door die in meer donkere teintes krijgen. Men moet dan opnieuw beginnen met de steen door enigszins meer druk uit te oefenen dan op een verse laag.
8. Volledig droge tadelakt biedt een mooi fluweelachtig aspect. Om een enigszins zijde-achtig oppervlakte te krijgen, past men een witte was die, zonder de kleur van de coating te veranderen, volledige dichtheid geeft.
A. Verwezenlijkt in ruit van pleisterkalk is dit lage meubel, zoals de muur, versierd van een tadelakt gele ocre die een afwerkingswas enigszins zijde-achtig. Implementatie Blue Déco.
B. Kleur Havana van Italië voor deze schort van badkuip die in ruiten van Siporex wordt verwezenlijkt. Het is in het licht van 's avonds dat tadelakt heel zijn reliëf neemt. Blue Déco.
9 Comments:
Thahaa....Dat zain ding'n..
Gerhart
Tja.. zo is't leem.. ik bedouwl le'em.. niet leem..
De naam Alchemist is je na deze uiteenzetting op het lijf geschreven.. Dat jij nog zoveel van scheikunde en natuurkunde hebt onthouden.... Maar ondanks dat ik niet alles snap (het zij mij vergeven)wel een interessante uiteenzetting. Was je ziek van Combino's? Met spinazie of tomaat? Die met spinazie heb ik meestal voor de kinderen, vinden ze lekker... Komt er nog een 3e les? Ik blijf het volgen!
Hoi Allemaal,
A.s. zondagavond is er weer een optreden van de band Harrie en de Kadavers!
Ditmaal in café Merleijn.
Dit is de band waar een aantal van jullie al naar toe is geweest, toen traden ze op in café De Tol.
Naar ik heb begrepen was dat een geslaagde avond.
Is het de moeite om dat nog eens dunnetjes over te doen?
Wij zijn in ieder geval van de partij en hopen uiteraard op veel zielen, zodat de vreugd zo groot mogelijk is.
Hoppa die hebben we dus gemist..
Ameland..
is mooi in september..
wat scheikunde betrefd, beste Charles.. of natuurkunde herinner ik me echt totaal niets behalve.. positief geladen balletjes die elkaar afstoten en het magische woorden
cappilaire werking, semipermeabele celwand en osmose
de woorden :)
en natuurlijk snap je niet alles.. en natuurlijk is je dat vergeven..andermaal zelfs..
nee het is allemaal herinteresse
groeiende interesse.. ik wordt steeds nieuwsgieriger..
veel geleerd
Een reactie posten
<< Home