zondag, juni 18, 2006

she who sits with dogs

1 .foute bewerking
2. Dianski Sepia .

9 Comments:

At 18/6/06 21:26, Anonymous Anoniem...

tikkie teveel noise hmm

 
At 18/6/06 23:31, Anonymous Anoniem...

Is dat niet Federico Garcia Lorca met Gala, de vrouw van Salvador Dali, daar op die eerste foto uit 1932?

Professor Leibnitz

 
At 19/6/06 00:11, Anonymous Anoniem...

Unieke vondst dit..

fantastische dichter overigens.. ik heb gemakshalve één van zijn gedichten tweemaal door een vertaalapparaat gemangeld..


Manier Honderd enlutadosruiters, waar zij, door de yacentehemel van het oranje bosje zullen gaan? Noch aan Cordova noch aan Sevilla zullen zij aankomen. Noch aan Granada die door het overzees zucht. Die slaperige paarden zullen hen nemen, aan het labyrint van crossings waar het zingen van schokken met zeven genagelde ayes, waar zij Iran de honderd Ce-andalusisch ruiters van het oranje bosje?

 
At 19/6/06 00:15, Anonymous Anoniem...

Nee, nee professor. U vergist zich. Het zijn inderdaad Federico en gala, maar de foto dateerd uit augustus 1929, en is gemaakt op het landgoed van de vader van Garcia Lorca in de buurt van Granada.

 
At 19/6/06 01:05, Anonymous Anoniem...

Beste , opmerkzame Schiller,

Ach ja, dat is waar ook.
Ik haal die twee jaartallen ook altijd dooreen.

Je prof. Leibje

 
At 19/6/06 14:32, Anonymous Anoniem...

O jongens we zijn bij Garcia Lorca terecht gekomen. Mijn favoriete dichter! Een x aantal jaren gelden was ik met de gravin in Antequera, een stadje in het heetst van Andalusie. We zaten daar in een 3e-rangs hotelletje, en hadden een groot boek over Andalusie bij ons. Tot mijn grote vreugde stonden er vanaf pagina 201 tot 209 8 gedichten afgedrukt van de grote poeet. Ik heb de hele vakantie alleen maar de pagina's 201 tot 209 gelezen. Ik vind ze geweldig! Een paar van de gedichten zal ik hier plaatsen.

LANDSCHAP

De olijf-
boomgaard
gaat open en dicht
als een waaier.
De hemel boven
de boomgaard is eindeloos diep
met een donkere regen
van koude sterren.
Riet en schemer trillen
aan de oever van de rivier.
De grijze ochtendkou krult op.
De olijfbomen
zitten boordevol
met kreten.
Een zwerm
gevangen vogels,
die in het donker met hun lange
staarten slaan.

KREET

In de gele
torens
luiden de klokken.

Boven de gele
winden
weergalmen de slagen.

Langs een pad gaat
de dood gekroond
met verwelkte oranjebloesem.
Hij speelt en speelt
een lied
op zijn witte vedel
en zingt en zingt en zingt

In de gele torens
verstommen de klokken

De wind en het zand
vormen zilveren golven.

 
At 19/6/06 15:47, Anonymous Anoniem...

Dat is zeer beeldend..

 
At 24/6/06 12:48, Anonymous Anoniem...

inspirerend ook .. als puber had ik de dood op mijn slaapkamer muur geschilderd.. leunend op een zandloper.. andere hand een zeis..
achter hem dook een orka op uit het door bliksemschichten geteisterde zeezicht .. maar de naakte dame onder paraplu besloeg toch wel het grootste vlak..

later bleek dat ik jaren in een psychedelische koffieshop heb geslapen..

aaah ..

 
At 24/6/06 20:14, Anonymous Anoniem...

De poezie van Garcia Lorca is inderdaad ook wel als psychedelisch te typeren.
Of misschien is hallucinerend een nog beter woord.

 

Een reactie posten

<< Home