zondag, april 01, 2007

Joke

Niet iedereen zal misschien op de hoogte zijn.. vandaar deze post van me..
Helaas zijn we zondagochtend gewekt met het ontstellende bericht dat Wyt's moeder overleden is..
Joke is 63 geworden ..
*
Vele jaren terug had ik het geluk nog net aan te kunnen schuiven bij één van haar laatste opvoeringen als Alie van de groenteboer.. bont uitgedost met een trekzak op haar borst bracht ze een act die vol woordgrappen en muziek zat.. theatrale rijmelarij over de uit de hand lopende verwikkelingen van een excentrieke dame bij de groenteboer.. onschuldig vermaak op een grasveld vol met glimlachende kinderen en ouders.. een zonnige dag .. Ik waande me een exclusieve reporter achter de coulisen in de huiselijke keuken van Jena.... Hoe onthoud je zo'n sketch toch vroeg ik haar.. wat lijkt me dat moeilijk! maar het viel wel mee zei ze .. ze had het zelf geschreven ..en dat maakte het verschil.. " maar hoe kwam het over ??"
wilde ze weten .. klopte het nog.. want het ging haar moeilijker af..
*
niet erg lang daarna zou ze stoppen met haar acts.. ze had het met plezier gedaan, één van de eerste dingen die ik haar zag inleveren .. en helaas zouden er nog veel volgen .. Desondanks heb ik haar nooit horen klagen . Ze hield van het grootse maar met name ook het kleine, ze was één van de meest voorkomende mensen die ik ooit heb ontmoet, met een talent om mensen zich thuis te laten voelen, zichzelf te laten zijn.. We hebben veel gelachen..
Iemand zei al die mooie momenten voorbij te zien trekken als een film, ik realiseerde me dat er geen vervelende momenten waren geweest.. het geheim ligt volgens mij in haar rijmpjes en frutseltjes..
een keuze voor het lichte, voor de zon .
*
Iemand met een hart van Goud, heeft een vermogen uit te delen.


Joke † 1-4-2007.

9 Comments:

At 2/4/07 22:12, Anonymous Anoniem...

wat een mooie warme en ware memoriam Wytske en Roelof, verwacht dat ieder die haar kent zich in de woorden van
deze tekst kan vinden,
veel sterkte ook voor Pa, Willem en Nanet tot heel gauw
Heidy en Eddy

 
At 2/4/07 22:25, Anonymous Anoniem...

potdomme, wat heb je dat mooi verwoord Roelof. Ik zie ook steeds als een soort film dingen van vroeger voorbij komen. En inderdaad die accordeon is er steeds bij....en BZN raar genoeg....
voor het eerst tot tranen geroerd op het praathuis.

 
At 3/4/07 09:30, Anonymous Anoniem...

Wat een vreselijk bericht,
wat mooi beschreven.
Ondanks dat wij haar niet hebben gekend raken de woorden die je hebt geschreven ons.

Temeer omdat wij al tijden een bedankje hebben klaar liggen voor het mogen uitgraven van de notenboom.
Weer wordt ik er op een vreselijke manier op gewezen dat je dingen niet moet uitstellen.

Veel sterkte samen met het verwerken en dragen van dit verlies.

Groet en kus,
Erik en Sabine

 
At 3/4/07 14:37, Anonymous Anoniem...

Mooi geschreven. Van harte gecondoleerd.

 
At 3/4/07 23:18, Anonymous Anoniem...

Lieve Wyts en Roelof,

We hebben je moeder niet gekend, maar ik denk aan Dianne's verjaardag, hoe we het nog over haar gehad hebben... Onvoorstelbaar bericht! Wat een mooi geschreven memoriam en ik deel de reactie van Naat: tot tranen geroerd..
Heel heel veel sterkte allebei, ook namens Mirsad!

Charles

 
At 4/4/07 01:01, Anonymous Anoniem...

Heel veel sterkte met dit verlies.

 
At 5/4/07 17:07, Anonymous Anoniem...

Vandaag was een bijzondere dag. De dag waarop het leven van wyts moeder gevierd werd. Zo hebben we het ook echt gevoeld. Ontroerend waren jullie woorden. Nog niet eerder waren wij geroerd door het spreken van een dominee op een begrafenis, op de vraag of iemand nog de behoefte had iets over Joke te zeggen ging het bruidsmeisje van vroeger staan, en zei dat ze nooit is vergeten dat ze toen het bruidsmeisje was. zo lief was dat.

wyts en roelof tot eerdaags
groet roel en naat

 
At 5/4/07 23:18, Anonymous Anoniem...

Het bruidsmeisje van toen..

ze mocht toen lekker mee , terwijl haar zussen thuis hadden moeten blijven..
een grandioze herinnering zoals vandaag opeens bleek :)

Haar man was een kop groter dan ik.. en zo trots als een pauw, bij het handenschudden..en straalde van oor tot oor om deze spontane actie .. :)

 
At 5/4/07 23:21, Anonymous Anoniem...

Jullie allemaal hardstikke bedankt voor de reactie's!!

tot later!

 

Een reactie posten

<< Home