maandag, maart 20, 2006

Raadsel.

Waar hebben we hiermee van doen ?
prijs: een gratis graai uit de 1 april grabbelbak.

69 Comments:

At 20/3/06 08:59, Anonymous Anoniem...

tis mambla menmenan na?

 
At 20/3/06 13:36, Anonymous Anoniem...

Een prehistorisch cd-schijfje?

 
At 20/3/06 19:52, Anonymous Anoniem...

schijfjes van de slijptol die in zo heet geworden zijn dat ze in de fik vlogen?

 
At 20/3/06 20:05, Anonymous Anoniem...

antieke knoop'n ?

 
At 20/3/06 20:11, Anonymous Anoniem...

volgens mij heb ik vandaag er een paar gezaagd.....

 
At 21/3/06 01:05, Anonymous Anoniem...

Lijkt me hout. Afkomstig van meubels? sporen van verroting en/of verbranding?
Duidelijk verschillen te zien in de twee schijven: verschillen in de ringen. Moeilijk hoor.

Ik blijf er nog even op verder turen,

de Kat

 
At 21/3/06 01:06, Anonymous Anoniem...

Het zijn natuurlijk de koppelingsplaten van je Peugeot!

Nee ik kom er maar niet uit.

de Kat

 
At 21/3/06 01:08, Anonymous Anoniem...

Of zijn het de verbrande klepppen van een auto (Peugeot?).

Nee ik kom er maar niet uit.

de Kat

 
At 21/3/06 01:11, Anonymous Anoniem...

Wat heeft dat rare smalle ding daar links met die groenachtige kleur en dat donkerzwartige uiteinde er toch mee van doen. Hoort het bij de functie van de schijven of ligt het er om de groote van de schijven aan te geven?

Nee ik kom er maar niet uit.

de Kat

 
At 21/3/06 01:20, Anonymous Anoniem...

Die breuk daar in die bovenste schijf lijkt me niet een rechte lijn te vormen. Duidt dat nu op hout of op een ander materiaal.
-Metaal?- Hout zou, als de schijven klein zijn, een rechte breuk op een nerf kunnen vormen maar als de dimenties groot zijn kan de breuk niet in lijn lopen.
Ook die bruinige kleuring van de schijven zet me optisch op het verkeerde been: zijn ze toch identiek van vorm?

Nee ik kom er maar niet uit.

Ik wordt niet goed!

de Kat

 
At 21/3/06 01:23, Anonymous Anoniem...

Wie heeft die foto gemaakt verdomme!

de Kat

 
At 21/3/06 01:27, Anonymous Anoniem...

Ik gweet niet meeeer wat hut is ik kan niet meer zien . waarom waarom waarom. ik. ik... is er dan niemand die

hoe moet ik dat nu zien wat is ikmdraa draai op een schijf .

waarom

de Kot

 
At 21/3/06 13:57, Anonymous Anoniem...

Zo,
Ik ben weer een beetje bijgekomen.
Lieve, lieve, lieve, R.J, wat zijn die voorwerpen nu op de foto?
Maak het bekend s.v.p.

Groeten,

a puzzeled Kat

 
At 21/3/06 18:12, Anonymous Anoniem...

.. ok dan .. :) laat ik maar wat sturing geven in de vorm van mijn befaamde hintelaarij .. want dit gaat niet goed zo ..

Van de pogingen hierboven kwam slechts één persoon griezelig in de buurt.. ik vond het echter te karig .. ik wil het verhaal.
ps de foto komt van het internet.

cryptisch houwvast:

D'r opa schreef haar geschiedenis.

 
At 21/3/06 18:43, Anonymous Anoniem...

un boom stam maar dan un plakje die versteemd is...uit de oertijd of zoiets

 
At 21/3/06 20:13, Anonymous Anoniem...

die stok links heeft geen functioneel verband met die twee objecten..

 
At 21/3/06 22:12, Anonymous Anoniem...

boomstam singeltjes

 
At 21/3/06 23:40, Anonymous Anoniem...

Het zijn remschijven
die niet meer door de keuring komen


graaien maar ?

 
At 22/3/06 00:16, Anonymous Anoniem...

Remschijf Of Niet Dan

Die mooie rand is een
mengsel van roest
ijzerslijpsel en
remklauwpulver

remklauwpulver is weer
een mengsel van koolstof
molybdeen astbestvervanger
wolfraam en kunsthars

zo krijg je de mooiste
corrosiesculpturen op de
plek waar de schijf langs de
remklauw wentelt net buiten
het raakvlak

 
At 22/3/06 00:51, Anonymous Anoniem...

zo dan Ed ik ben even gaan checken .. je had me bijna overtuigd, maar, nee het zijn geen autooonderdelen ..

 
At 22/3/06 09:20, Anonymous Anoniem...

da is he ...ramedema ne na ne dsbfjhguiyt9060n hgo8g8f430thj

 
At 22/3/06 14:21, Anonymous Anoniem...

treinwiel Of Niet Dan

Die mooie rand is een
mengsel van roest
ijzerslijpsel en
remklauwpulver

remklauwpulver is weer
een mengsel van koolstof
molybdeen astbestvervanger
wolfraam en kunsthars

zo krijg je de mooiste
corrosiesculpturen op de
plek waar het wiel langs de
remklauw wentelt net buiten
het raakvlak

 
At 22/3/06 16:40, Anonymous Anoniem...

Het zijn twee schelpschijven, die je zo bij de kralendoos kan bestellen. Een leuk hebbedingetje voor het luttele bedrag van € 4,-, per stuk uiteraard.

"http://www.dekralendoos.nl/categorie.php?cat=36"

Een andere mogelijkheid, maar volgens mij iets minder waarschijnlijk, is dat het een tweetal schijffibulae uit Karolingische tijd is.

 
At 22/3/06 17:15, Anonymous Anoniem...

De gietijzeren halterschijven
van mijn grootvader

De sterkste man van het
interbellum

helaas gevallen
toen ook hij viel
mooie dood

 
At 22/3/06 18:38, Anonymous Anoniem...

Het zijn de polijstschijven
van een poets/polijstmachine

 
At 22/3/06 18:43, Anonymous Anoniem...

Jc blijft toch wel een contender
die men serieus moet nemen want dat gaat griezelig rap de goeie kant op ..

Tedje v/d Parre, gecondoleerd nog.. ook met je antwoord..

Treble !!!

ammalla amalgaan, niokoké lamalla
zianti optokku zie mazoe zodvallum bazuka od zwapie !! :)

 
At 22/3/06 19:24, Anonymous Anoniem...

Hoezo…?
Rap de goede kant op…!
Het antwoord moet toch zeker goed zijn!

Laat ik het, nu het antwoord niet door de gehele jury wordt goedgekeurd, voorzichtig nog eens proberen met;
Een betaalmiddel uit vroeger tijden.

Of is het zo misschien weer een iets te laf opgetikt.

Yo

 
At 22/3/06 19:27, Anonymous Anoniem...

Of waren het dan toch van die leuke siergevallen voor aan armband of ketting. Alleen dan niet uit de kralendoos, maar uit een ander winkeltje met snuisterijen.

Ook ik ben inmiddels bijzonder puzzeled.

 
At 22/3/06 19:34, Anonymous Anoniem...

Nu ik er goed naar kijk, zie ik dat de foto op z'n kant staat. Het is namelijk het originele logo van de Mastercard van Visa, maar dan uit de stenen-, bronzen- of ijzertijd.
Misschien was het interbellum van Ted, god hebbe zijn ziel, toch het juiste tijdsbestek.
Blijft het in dit licht bezien toch een betaalmiddel uit vroeger tijden.

RJ laat ons toch niet langer in spanning, of juist wel. Zie maar…
(Heb inmiddels al een flink aantal collegea dat zich wanhopig het hoofd breekt over dit raadsel.)

 
At 22/3/06 20:22, Anonymous Anoniem...

Het is de hardeschijf van mijn PC

 
At 22/3/06 20:24, Anonymous Anoniem...

is het un vies beschuitje?

 
At 22/3/06 20:27, Anonymous Anoniem...

Ik weet het ...het zijn goedkope contactlenzen, van de kruidvat.

 
At 22/3/06 22:19, Anonymous Anoniem...

da is ju tremble rammele mamme ne manbleblama?

 
At 22/3/06 22:23, Anonymous Anoniem...

waarom staat boven deze topic opeens een plaatje van remschijven?

klik op eigenschappen!
is dat de hint?

en zijn het nou remschijven

 
At 22/3/06 23:21, Anonymous Anoniem...

foto 2

 
At 22/3/06 23:37, Anonymous Anoniem...

remlicht?

 
At 23/3/06 09:36, Anonymous Anoniem...

klankschalen of bekkens dan misschien?!

Weet het niet meer...

 
At 23/3/06 09:38, Anonymous Anoniem...

Transportwieltjes van mecano, hoor ik hier naast me...

 
At 23/3/06 16:43, Anonymous Anoniem...

Ja, zit me er alweer een dag op blind te staren. Maar dan nu het enig juiste antwoord.

Als niet dan toch hoewel het echter ook misschien of waarschijnlijk überhaupt daarentegen ondanks lang kijken net zo goed maar anders eventueel op een gong zou kunnen lijken.

 
At 23/3/06 19:33, Anonymous Anoniem...

misschien helpt het als ik zeg dat de kans dat iemand deze objecten eerder heeft gezien, volkomen nihil is..

 
At 23/3/06 20:06, Anonymous Anoniem...

Archeologische vonst. Strijdwagenwielen?
Schijven die met astronomiche, kalenderbepalingen van doen hebben?

Ik zeg maar wat,

de kat

 
At 23/3/06 21:04, Anonymous Anoniem...

ja !! ... .. dus . het zijn ...??

tip

 
At 23/3/06 21:17, Anonymous Anoniem...

Nou die strijdwagenwielen?

De Kat

 
At 23/3/06 21:48, Anonymous Anoniem...

oh nee .. haha het is zo makkelijk !!

 
At 23/3/06 21:53, Anonymous Anoniem...

steen !

d'r opa heet het volk welkom..

 
At 23/3/06 22:03, Anonymous Anoniem...

jambalee pritty fly
jilly jambo
sunnoffagun wiel have big fun
on the bajooohh!!

lalalaalalalaallalalaalalaaaa
lalalalalalaaalalalala

 
At 23/3/06 22:05, Anonymous Anoniem...

jaja als je het weet is het makkelijk..
voor gewone mensen zoals ik en de rest hier is het een stuk lastiger..

 
At 23/3/06 22:06, Anonymous Anoniem...

ik weet het !!

 
At 23/3/06 22:09, Anonymous Anoniem...

nee ..

 
At 23/3/06 22:09, Anonymous Anoniem...

of wacht...

 
At 23/3/06 22:09, Anonymous Anoniem...

nee..

 
At 23/3/06 22:11, Anonymous Anoniem...

euh hoe heetut eneuhhh god .. ja eeuhh

unnu unnu ..

 
At 23/3/06 22:12, Anonymous Anoniem...

nee ik weet het niet ..

 
At 23/3/06 22:17, Anonymous Anoniem...

jemmenede tramana bjee wee?

 
At 23/3/06 22:50, Anonymous Anoniem...

RAGNA INFATI !!!

 
At 23/3/06 23:46, Anonymous Anoniem...

nou, niemand die het weet ..??

 
At 24/3/06 09:13, Anonymous Anoniem...

Dan moet het toch een molensteen zijn, maar volgens mij zijn er meerdere personen die zulks een prachtig maaksel al eens hebben mogen aanschouwen.

 
At 24/3/06 09:24, Anonymous Anoniem...

als het molensteen is dan hangt hij bij mij om de nek.....

 
At 24/3/06 09:39, Anonymous Anoniem...

nog 1 en dan hebben we 60 comments

 
At 24/3/06 09:57, Anonymous Anoniem...

Volgens "Pius Platjus", alhier ten burele, zijn het platgereden, bemodderde, verweerde milkshakebekerdeksels. Het stokje aan de zijkant is uiteraard het bijbehorende rietje, met daarin nog de restjes van een smeuïge aardbeien shake.

Een waardig nummer 60, dacht ik zo.

 
At 24/3/06 10:00, Anonymous Anoniem...

slijpsteen

 
At 24/3/06 10:08, Anonymous Anoniem...

hee Erik ga eens aan het werk man

 
At 24/3/06 10:29, Anonymous Anoniem...

Zou ik vandaag vanaf 's ochtends druk zijn met de aanstaande overstap van Mac naar PC en de daarbij horende veranderingen in stramienen, bibliotheekjes, typogrammen e.d. Komt de mijnheer van het bedrijf dat deze veranderingen naar onze wens zal doorvoeren pas vanmiddag, omdat hij zoveel vragen heeft. Nou vraag ik u af… Heb ik alle tijd om vragen te beantwoorden en dan komt hij niet.
Vandaar dat ik een beetje tijd heb om af en toe deze site te checken…

Wat zit ik me hier toch te verdedigen, waar bemoei je je mee zeg. Laat me toch lekker doen wat ik doe…

 
At 24/3/06 11:02, Anonymous Anoniem...

En daar is ie dan… het enig juiste antwoord! Ja, er waren hier al eerder enig juiste antwoorden te lezen, maar dit is hem dan toch echt.

Het is/zijn; (tromgeroffel e.d.)


Tibetaanse stenen schijven, schijven waarop wordt verteld over aardlandingen door buitenaardsen. Deze Dropas zouden vanuit de wolken in ruimteschepen naar beneden zijn gekomen. Aangezien ze zijn neergestort in een bergachtig gebied en niet konden beschikken over materialen om hun ruimteschepen te herstellen of een nieuwe te bouwen, was er geen weg terug.
Ondanks hun goede bedoelingen zijn ze achtervolgd en afgeslacht door de leden van de Han stam.

De stenen zijn gevonden in grotten waar nog steeds stammen leven die bekend staan als de Hannen en de Dropas.

What a relief…

Kan eindelijk rustig weer aan het werk.

Een fijne dag allen. Wietske in het bijzonder natuurlijk. Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om je te feliciteren. We weten nog niet of we vanavond van de partij zullen zijn, het is meer waarschijnlijk dat één van beide of geen van beide aanwezig zal zijn, ondanks dat een heel leuke avond.

Groet

 
At 24/3/06 12:06, Anonymous Anoniem...

gefeliciteerd JC !!! ik ga maar eens op zoek naar grabbeltjes..


het zijn de kunstige schijven, achtergelaten in de dodengrotten van de Dropa's een klein vreemd volkje
met enorme hoofden.Voor de liefhebbers is er een zee aan ééntonige info over te vinden..
de stenen schijnen door de chinese instantie's weggemoffeld te zijn.. helaas.. pindakaas .. maar zo hebben we er weer een mooi raadsel bij..

 
At 24/3/06 15:21, Anonymous Anoniem...

gefeli jc remenla belmnaoerammena

 
At 24/3/06 23:30, Anonymous Anoniem...

Gefeliciteerd J.C.
en uw fellow-geleerden

welkom op 1 April rond
12:00 kofferbakmarkt
terborg Paasberg

in onze grabbelbak zitten wellicht
nog een paar oude Dusseldorper
Daimler remschijven van
22,7 cm diameter, en 2 cm dik
met een hoog kobaltgehalte
lang geleden gekocht van een
chinese ex-museumdirekteur

 
At 25/3/06 03:02, Anonymous Anoniem...

die zich het verhaal herinnerd over de lijfarts van Mao Tse Tung, verhalend over zijn omgang met sociale pressie.

 
At 2/4/06 23:18, Anonymous Anoniem...

wat heeft jc nu eigenlijk gekregen?

 

Een reactie posten

<< Home